Monday, Feb 6, 2023

صفحه نخست » فرماندۀ سابق سپاه خواستار مذاکرۀ مستقیم ایران و آمریکا شد

spah1banner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - حسین علایی نخستین فرماندۀ نیروی دریایی و رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران، مذاکرۀ مستقیم میان ایران و آمریکا را به عنوان راه حلی برای باز شدن گره‌های بزرگ میان دو کشور دانست. به نظر می‌رسد که خسارات روزمرۀ اقتصادی و فرار سرمایه از ایران و نیز اختلال در مبادلات تجاری بین ایران و کشور‌هایی چون چین، عراق، ژاپن، هند و کره جنوبی، منجر به تغییر رویکرد این مقام ایرانی برای مذاکرۀ مستقیم میان تهران و واشنگتن شده است.

حسین علایی فرماندۀ سابق نیروی دریایی سپاه، در گفتگو با روزنامۀ اعتماد که در روز دوشنبه ۱۷ بهمن منتشر شده است، گفت: «بسیاری از مشکلات ایران در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی به مساله حل نشدن مشکلات و تخاصم بین امریکا با ایران باز می‌گردد؛ از طرفی ایران هم بنا ندارد مسائل و اختلافات خود با امریکا را به سمت عادی‌سازی روابط دوجانبه جلو ببرد؛ بنابراین ریشه مشکلات موجود در این نقطه است».

وی برجام را در شرایط کنونی مسئله اصلی ندانست و گفت: «مسئله مهم این است که آیا ایران و امریکا که هر دو در معادلات خاورمیانه تاثیرگذار بوده و در مسائل امنیتی و تحولات منطقه نقش اول را بر عهده دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که مسائل و موضوعات مورد اختلاف را به سمت حل شدن پیش ببرند یا اینکه همچنان پرونده‌سازی علیه یکدیگر را ترجیح می‌دهند؟»

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه، مسئله میان ایران و امریکا را فراتر از حوزه‌های هسته‌ای، حقوق بشر و مسائل مربوط به جنگ اوکراین دانست و تأکید کرد: «راه‌حل اساسی این است که امریکا و ایران به این نتیجه برسند که باید اختلافات و مشکلات خود را از یک نقطه و آن‌هم از طریق مذاکره مستقیم بین دو کشور حل‌وفصل کنند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی برجام را نقطه آغاز این حرکت دانست اما در عین حال تمرکز صرف روی برجام به عنوان موضوع واحد را بی‌نتیجه دانست.

خروج ماهانه ۱ میلیارد دلار سرمایه از ایران؛ افزایش ۱۵ هزار تومانی دلار از ابتدای دولت رئیسی

فرماندۀ پیشین نیروی دریایی سپاه، در ادامه با اشاره به اعتراضات جاری در ایران، گفت: «اکنون مردم از شرایط اقتصادی و عدم وجود ثبات در حوزه اقتصاد ناراضی هستند و در نتیجه همین شرایط، ایران جزو کشور‌هایی شده است که خروج سرمایه از آن به صورت مرتب انجام می‌گیرد».

وی افزود: «ماهانه ۱ میلیارد دلار خروج سرمایه از ایران صورت می‌گیرد و بسیاری از فعالان اقتصادی و کارآفرینان و متخصصین از ایران مهاجرت می‌کنند که بسیار برای کشور زیانبار است».

spah2banner.jpgحسین علایی با اشاره به افزایش نرخ دلار و اینکه ایران به صورت روزمره در حال خسارت دیدن است، گفت: «آیا این وضعیت تاسف‌بار را می‌توان به همین صورت ادامه داد؟ و در نهایت ادامه این وضع به کجا منجر خواهد شد؟ در اواخر دولت اصلاحات دلار در ایران حدود ۹۰۰ تومان بوده، ولی الان حدود ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد است و از ابتدای دولت فعلی، دلار حداقل بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است».

او در ادامه با اشاره به نقش آمریکا در اختلال در مبادلات تجاری بین ایران و کشور‌هایی چون چین و عراق، گفت: «کشور‌هایی هم که از قدیم با ایران مبادله انرژی داشتند مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و هند علاوه بر اینکه نفت ایران را نمی‌خرند پول‌هایی که از ایران در این کشور‌ها است را هم به سادگی در اختیار ایران قرار نمی‌دهند؛ بنابراین ما الان باید میان بد و بدتر انتخاب کنیم».

حسین علایی مذاکره را راهی برای حل و فصل دشمنی و اختلافات میان کشورها دانست و افزود: «اگر ایران و امریکا تصمیم بگیرند مسائل خود را بدون واسطه دیگران چه اروپا چه سایرین و از طریق مذاکره مستقیم حل‌وفصل کنند، ممکن است باز شدن گره‌های کوچک به بازشدن گره‌های بزرگ‌تر میان دو کشور کمک کند».

او همچنین خواستار آن شد که امریکا و ایران منافع مشترک در برخی حوزه‌ها را تعریف کرده و از طریق آن منافع مشترک تلاش کنند تا سطح تخاصم‌ها میان دو کشور را کاهش دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy