Friday, Feb 10, 2023

صفحه نخست » المجله: آیا جمهوری اسلامی سقوط می‌کند؟

soghoot.jpgنشریه المجله در اولین شماره دوره جدید خود، ویژه‌نامه‌ای درباره انقلاب مردم ایران و احتمال سقوط حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است

ایندیپندنت فارسی - مجله چاپی «المجله» روی جلد نخستین دوره جدیدش را به ایران و این سوال اختصاص داد که آیا رژیم جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد.

در این شماره، جان راین، کارشناس بریتانیایی «موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن» به «عمق ساختار امنیتی و نظامی ایران و نحوه مقابله جمهوری اسلامی با اعتراضات اخیر» پرداخته است.

در مطلبی دیگر، سامی موبید، اعتراضات کنونی ایران را در بافت تاریخی و سنت اعتراضات زنان ایرانی را بررسی کرده که که قدمت آن به چندین دهه می‌رسد.

حسام ایطانی، سردبیر‌ «المجله» نقشه‌ای از مداخله جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و گریزی به دوران امپراتوری و احتمال تاثیر هرگونه تغییر در تهران در منطقه را برای مخاطبان ترسیم کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

عادل سلمی، ابزارهای مختلف در دست مقامات جمهوری اسلامی و استفاده از «قدرت نرم» این کشور در جهان عرب را تحلیل کرده است. همچنین در این شماره، گزارش‌هایی از شلی کیتلسون، روزنامه نگار مستقل از دو ماموریت او در عراق آمده است. شلی کیتلسون، ابتدا از شهر کربلا بازدید کرد تا دیدگاه های شهروندان را درباره دو شهر دیگر مذهبی جهان شیعه، نجف و قم بداند. در گزارش دیگری کیتلسون به کردستان عراق رفته و از مناطقی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بحبوحه خیزش زن، زندگی، آزادی و برای منحرف کردن افکار عموی آن را بمباران کرد، بازدید کرده است.

اما برای بررسی دقیق تر توان نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی، نمی‌توان از حزب الله لبنان نگفت. ابراهیم حمیدی، سردبیر اجرایی المجله به بررسی اسناد رسمی پرداخته که عبدالحلیم خدام، معاون حافظ اسد، رئیس‌جمهوری پیشین سوریه، پیش از مرگ در سال ۲۰۰۵ در پاریس در اختیار برخی خبرنگاران گذاشت. این اسناد تاریخچه دقیقی از تاسیس حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ و ارتباطات بین سوریه حافظ اسد و سپاه پاسداران به دست می‌دهند. عبدالحلیم خدام در سال ۲۰۲۰ درگذشت.

ابراهیم حمیدی همچنین در این مقاله مراحل مختلفی از روند توسعه روابط ایران و سوریه را با تمرکز بر درگیری ارتش سوریه با اعضای حزب‌الله در اوايل دهه ۸۰ میلادی بررسی کرده است. در این مقاله، ابراهیم حمیدی، به دلایل «مداخله سریع و پرشتاب جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در سوریه پساانقلابی، سال ۲۰۱۱» نیز پرداخته است و اینکه چرا سوریه به میدان جنگ نیابتی بین جمهوری اسلامی و اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است.

المجله سپس بار دیگر به داخل ایران باز می‌گردد، جایی که خالد کصار، سردبیر بخش اقتصادی، گزارش جامعی از حقایق و ارقام بحران اقتصادی ایران و تاثیر تحریم‌های غرب بر آن داده است.

شادی علاالدین در مطلبی مفصل به تشریح نقش تعیین‌کننده زنان در تغییرات ساختاری فرهنگی در ایران امروز پرداخته است. آخرین مطلب این شماره المجله، با عنوان «دختری که دوبار به دنیا آمد»، مقاله‌ای است نظری از شیرین عبادی، حقوق‌دان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل. او در این مقاله از نقش مهم قتل «مهسا(ژینا) امینی» در شعله‌ور شدن انقلاب زن، زندگی، آزادی گفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy