Monday, Feb 20, 2023

صفحه نخست » قیمت دلار در لبه پرتگاه + ادعای ایرنا

pool.jpgقیمت دلار امروز لبه کانال ۵۰ هزار تومان رسید

دویچه وله - دوشنبه اول اسفند نرخ برابری هر دلار به ۵۰ هزار تومان رسید، سکه از ۲۹میلیون تومان گذشت و معاملات در بازار متشکل ارزی متوقف شد. برخی تحلیل‌گران خبر "بلومبرگ" در باره اورانیوم ۸۴درصدی را شوک شبانه به بازار ارز خوانده‌اند.

پایان "دلار فرزین" و رونمایی از مرکز مبادله ارزی

نرخ برابری دلار و تومان رکوردی تازه به جا گذاشت. صبح دوشنبه (اول اسفند/۲۰ فوریه) هر دلار در بازار ارز آزاد با ۵۰هزار تومان و هر یورو با ۵۳هزار و ۵۰۰تومان مبادله شد. اتحادیه ارز و طلا اعلام کرد سکه به کانال ۲۹میلیون تومان رسید.

محمدرضا فرزین، مدیرکل بانک مرکزی ایران در واکنش به تلاطم بازار، از توقف فعالیت بازار متشکل ارزی خبر داد و گفت: «با تشکیل مرکز مبادله ارزی، نرخ ارز با توجه به منابع مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد.»

قرار است این مرکز از سه شنبه دوم اسفند فعالیت خود را آغاز کند. خبرگزاری دولتی ایسنا پیش‌تر در توضیح وعده‌‌های "ضد تورمی" ابراهیم رئیسی نوشته بود که بسته مهم ارزی دولت که حاوی اختیارات بی‌سابقه‌ای برای بانک مرکزی است، به زودی رونمایی می‌شود.

روز یکشنبه ۳۰ بهمن، برخی صرافی‌ها و بانک‌ها از فروش ارز به مردم خودداری کردند. صبح دوشنبه اول اسفند، دلار در بازار متشکل ارزی ۴۴هزار و ۷۶۰ تومان و یورو در محدوده ۴هزار و ۷۵۵ تومان مبادله می‌شد.

رسانه‌های اقتصادی ایران موضوع را به تنش‌های سیاسی، گزارش تازه از غنی‌سازی اورانیوم، تحولات نرخ حواله درهم و محدودیت ورود ارز از هرات و سلیمانیه و دوبی ربط داده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

اقتصاد نیوز از جمله نوشت: «شب گذشته عده‌ای از معامله گران ادعای بلومبرگ را شوک شبانه آمریکا به بازار ارز پشت خطی تعبیر کردند.»

از دید همین سایت، چراغ سبز نرخ حواله درهم به قیمت دلار در روزهای اخیر نیز باعث شده سطح انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران تقویت شود.

ایرنا ادعا کرد: ریال از پول ۱۰۰ کشور دیگر قدرتمندتر است

صدای آمریکا - خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا در واکنش به کاهش ارزش پول ملی نوشت اخیراً خبری در فضای مجازی دست به دست شده که در آن ریال ایران به عنوان بی‌ارزش‌ترین پول جهان معرفی شده است.

۱۸۰ پول ملی در دنیا بر اساس ارزش برابری خود با دلار آمریکا سنجیده شده‌اند که در آن ریال ایران به دلیل تعداد ارقام بیشتری که در برابر یک دلار آمریکا دارد به‌عنوان بی‌ارزش‌ترین پول ملی معرفی شده است.

از نگاه خبرگزاری دولت «این نوع رده بندی پول‌های ملی خودش بی‌ارزش‌ترین نوع رده بندی محسوب می‌شود» که «هیچ جایگاهی در تعیین و تعریف شرایط اقتصادی یک کشور و مقایسه وضعیت اقتصادی کشورها با هم ندارد.»

کاهش ارزش پول ملی یکی از معضلات جمهوری اسلامی است بطوریکه علی خامنه‌ای هفته پیش در واکنش به این موضوع گفت «کمبودها و ضعف‌های ما کم نیست، بعضی‌هایش را مردم احساس می‌کنند. گرانی هست، تورم هست، کاهش ارزش پول ملی هست، ضعف‌های دیگری هم داریم در بخش‌های مختلف»، اما در ادامه خطاب به مردم افزود: «منتها شما با نگاه انقلابی به ضعف‌ها نگاه کنید، چرا با نگاه ارتجاعی نگاه می‌کنید؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy