Tuesday, Feb 21, 2023

صفحه نخست » جمشید شارمهد محکوم به اعدام شد

exec.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه، دوم اسفند، خبر داد که جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی در ایران، به اعدام محکوم شده است.

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان است. او مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی با انتشار این خبر در روز ۱۱ مرداد ۹۹، این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند. وی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد.

خبرگزاری میزان روز سه‌شنبه، دوم اسفند، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان تهران نوشته پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران جمشید شارمهد را به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم کرد.

در این خبر ادعا شده است که «بر اساس مستندات پرونده، جمشید شارمهد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.»

میزان اضافه کرده است که «پس از بررسی کامل پرونده، مستندات و قرائن موجود و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، بر اساس رای دادگاه اقدامات جمشید شارمهد به طور گسترده موجب اخلال شدید در نظم عمومی و از مصادیق افساد فی‌الارض بوده و بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده» شد.

طی دوران بازداشت این شهروند دوتابعیتی، غزاله شارمهد، دخترش، بارها نسبت به وضعیت وخیم جسمی پدرش و در خطر بودن جان وی هشدار داده و از مقام‌های آلمانی خواسته بود برای آزادی وی تلاش کنند.

انتشار تصاویر شارمهد در جلسات دادگاه نیز به وضوح نشان می‌داد که وی در شرایط جسمی و روحی مناسبی نیست.

عفو بین‌الملل پیشتر نحوه بازداشت جمشید شارمهد را «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» دانسته و خواستار آزادی فوری این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy