Monday, Feb 27, 2023

صفحه نخست » آیا ترفند غنی سازی اورانیوم تا هشتاد و چهار در صدی، تکرار ماجرای برجام در ۲۰۱۵ است؟ علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgقریب هشت سال پیش، یعنی روز چهارشنبه ۲۰۱۵/۲/۲۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام داشت: جمهوری اسلامی از نظر نظامی به قدرت بی نظیری دست یافته، اما در شرایط کنونی نمی‌خواهد. آن قدرت را به کار گیرد. این اظهارات باین معنی بود. که ما به بمب اتمی دسترسی یافتیم. به ما و تیم مذاکرات اتمی ما امتیاز بدهید. تا از آن استفاده نکنیم. حدود چهار ماه بعد یعنی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ پروسه برجام در وین بین جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا و گروه پنج بعلاوه یک (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه به علاوه آلمان) شکل نهایی به خود گرفت. که در راستای اجرای آن توافق، دستکم صد میلیارد دلار در اختیار جمهوری اسلامی گذاشته شد.

اگر در ۲۰۱۵ فرمانده سپاه با تهدید مزبور این ماموریت را انجام داد. اکنون نور نیوز، آن هم با یک توئیت، این ماموریت را انجام می‌دهد. بنا به اقرار نور نیوز، وابسته به شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی، این خبر اولین بار در توئیتر این نشریه درج شده، اما اعلام داشته، خبرگزاری بلومبرگ توییت مزبور را تحریف و موضوع غنی سازی ۸۴ در صدی را، این خبرگزاری مدعی شده است. این نشریه سپس نتیجه گرفته، که تحریف گزارش مزبور برای فضا سازی علیه جمهوری اسلامی، در آستانه نشست شورای حکام انجام گرفته است. گزارش بلومبرگ حاکی از این بود. که آثار اورانیوم ۸۴ در صد غنی شده، در یکی از تاسیسات اتمی رژیم مشاهده گردیده و بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای نیز بر آن صحه گذاشته و آنرا تخطی از مقرارات پادمانی آژانس نام برده‌اند. مفهوم پادمان هسته‌ای یعنی نظارت و بازرسی از مواد و موسسات هسته‌ای، به منظور اطمینان از کاربرد صلح آمیز برنامه هسته‌ای هر کشوری می‌باشد.
و اما این که درست در آیامی که بازرسان آژانس در پروسه راست آزمائی این خبر در تهران فعال هستند. آمریکا به متحدین خود توصیه می‌کند. که سپاه را فعلا در لیست یک نهاد تروریستی اعلام نکنند. یا نوعی معافیت برای صدا و سیمای رژیم در برخی تحریم‌های این ماشین تبلیغات رژیم برقرار می‌کند. می‌تواند نشانه دو اقدام زیر باشد:
۱- جمهوری اسلامی را که در آستانه ورشکستگی اقتصادی، مالی و پولی و.. قرار گرفته، وادار به تسلیم کامل در مورد برجام، با حذف شروط و خواسته‌های قبلی رژیم، به اضافه تعطیلی هرگونه همکاری نظامی با پوتین در جنگ با اوکراین که خواسته اروپائی هاست نماید.
۲- در غیر این صورت، زمینه را برای اجرای طرح ماشه در اجلاس بعدی آژانس، با تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام، در مورد عبور رژیم از خط قرمزهای پادمانی این آژانس فراهم سازد. تا غیر از تحریم‌های آمریکا، رژیم باردیگر تحت تحریم‌های جهانی قرار گیرد. بر اساس مفاد برجام، اعضای دائم شورای امنیت نمی‌توانند. اجرای مکانیسم ماشه را وتو نمایند و حمایت از رژیم از سوی روسیه و چین از پیش منتفی است.
لازم به یادآوری است. که در پی دو اجلاس قبلی شورای حکام و صدور دو قطعنامه غیر اجرائی اما توصیه‌ای، جهت رعایت مفاد پادمانهای این آژانس از سوی رژیم، قراراست. در هفته اول ماه مارس سال جاری، اجلاس شورای حکام آژانس برگزار شود. بنظر می‌رسد. سکوت نسبی آژانس از وقتی که اورانیوم غنی شده ۸۴ درصدی در تاسیسات اتمی رژیم یافت شده، حاکی از این باشد. که این بار، خیلی با دقت و احتیاط و مهارت، در جلسه شورای حکام، جمهوری اسلامی را محکوم و پرونده اتمی رژیم را، به شورای امنیت ارجاع نماید. که حاصل‌اش اجرای مکانیسم ماشه خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy