Saturday, Mar 4, 2023

صفحه نخست » برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۰ به ۱۰ سال زندان محکوم

nobelPeace.jpgبی بی سی - دادگاهی در بلاروس آلس بیالیاتسکی، برنده صلح نوبل۲۰۲۲ را به اتهام آنچه «ورود غیرقانونی پول نقد با هدف راه‌اندازی اعتراضات ضدحکومتی» خوانده به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است. حامیان این فعال مدنی و حقوق بشر می‌گویند دولت اقتدارگرای الکساندر لوکاشنکو، به دنبال ساکت کردن آقای بیالیاتسکی است.

آلس بیالیاتسکی، سال گذشته به طور مشترک با دو نفر دیگر برنده جایزه نوبل صلح شد.

او در سال ۲۰۲۱ و در پی اعتراضات گسترده که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز بلاروس در این کشور آغاز شده بود دستگیر شد و اکنون متهم شده که با «قاچاق پول نقد» به داخل بلاروس، به دنبال تامین منابع مالی برای اعتراضات ضدحکومتی بوده است.

در جریان اعتراضات گسترده سال ۲۰۲۰ در بلاروس، پلیس با خشونت معترضان را سرکوب کرد، هزاران نفر را بازداشت و زندانی کرد و الکساندر لوکاشنکو که برنده شدن مجدد او در انتخابات با تردیدهای فراوان روبرو بود، معترضان را متهم به حمایت از سوی «دشمنان خارجی» کرد.

اکنون آلس بیالیاتسکی، یکی از چهره‌های برجسته این اعتراضات در کنار دو نفر دیگر یعنی والنتین استفانوویچ و ولادیمیر لبکوویچ دادگاهی شده است.

بنابر گزارش گروه حقوق بشری ویاسنا که آقای بیالیاتسکی در سال ۱۹۹۶ تاسیس کرد، دو نفر دیگر، یعنی والنتین استفانوویچ و ولادیمیر لبکوویچ هم به ترتیب به ۹ و ۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

هر سه چهره برجسته مخالفان دولت می‌گویند بیگناهند و دادگاه آنها با مقاصد سیاسی ترتیب داده شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy