Sunday, Mar 5, 2023

صفحه نخست » گفتگوی جنجالی عضو مجمع مدرسین حوزه با رادیو فردا

farda.jpgاین‌جا داعش «تولید به مصرف» شده است

رادیو فردا - مسمومیت‌های زنجیره‌ای ناشی از حمله با گازهای سمی که شدت گرفت، افکار عمومیِ منتقد سیاست‌های نظام روحانی حاکم بر ایران به گذشته رجوع کرد؛ جایی که می‌شد اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اصفهان را دید.

در آنجا مشخص نشد متهمان که بودند و چه انگیزه‌ای داشتند، اما برخی آن رخداد را به نیروهای مذهبی تندرو نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، که از آن‌ها با عنوان نیروهای حزب‌اللهی نام برده می‌شود، نسبت دادند.

سال ۱۳۹۳، وقتی خبر اسیدپاشی‌ها روان جامعه را درگیر کرده بود، مقام‌های حکومتی موضوع را به سمت آن‌چه «توطئه دشمن» می‌نامند، بردند.

حالا و بار دیگر، حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان کشور، به فاصلهٔ کوتاهی از فروکش‌کردن اعتراضات خیابانی «زن زندگی آزادی» و پاسحگونبودن حکومت دینی، ذهن جامعه را به سمت گروه‌هایی برده است که برای خود نسبت مشخصی با دین قائل‌اند.

آن‌ها که سکوت کرده یا بی‌تفاوت‌ند، خودشان «مسئول این کارند»

رادیوفردا این موضوع را با محمدعلی ایازی، از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، نویسندهٔ کتاب «قلمرو اجرای شریعت در حکومت دینی» و از روحانیون منتقد حجاب اجباری و گشت‌های ارشاد به بحث گذاشته است

آقای ایازی با اشاره به این‌که حداقل برخی از مراجع نواندیش و سنتی این اتفاق را محکوم کرده‌اند، می‌گوید «ممکن است» افرادی در انجام این جنایت به دین تمسک کنند ولی دیدگاه او این است که «نمی‌توان آن را مستقیماً با دین مرتبط دانست».

این مدرس حوزه علمیه قم می‌گوید وقتی چنین اتفاقی در بسیاری از شهرها رخ می‌دهد، «بدون داشتن تشکیلات و تجهیزات بیوشیمی و امثال این‌ها» امکانش وجود ندارد.

به‌گفته آقای ایازی، وقتی حکومت بگوید در امری نقشی ندارد ولی از آن جلوگیری هم نکند، یعنی این حکومت ناتوان است و می‌افزاید: «این‌ها ادعا می‌کردند که ما می‌خواهیم در سوریه جلوی داعش را بگیریم، این‌جا داعش [از] تولید به مصرف شده؛ کسانی هستند که همین اخافه و ترس و وحشت را ایجاد کردند و با آن مقابله نمی‌شود و مردم نمی‌پذیرند که این‌ها با این مسئله درست برخورد کرده‌اند.»

این مجتهد شیعه تأکید می‌کند افرادی که دست به انجام مسمومیت‌های گازی زنجیره‌ای زده‌اند «مسلماً دست‌شان باز» بوده است:



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy