Monday, Mar 6, 2023

صفحه نخست » سند خیلی محرمانه جمهوری اسلامی: برنج وارداتی شرکت محسن از هند آلوده به آرسنیک

berenj.jpgایران اینترنشنال - بر اساس سند «خیلی محرمانه» رسیده به ایران‌اینترنشنال، مقام‌های جمهوری اسلامی تایید کرده‌اند برنج‌هایی که از هند وارد کرده بودند به آرسنیک آلوده بوده است.

محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به رنجبر اقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات، اعلام کرده که پس از نامه این سازمان در تاریخ ۳۰ آبان درباره آلوده بودن برنج‌های وارد شده از هندوستان، به «آلاینده (سنگین و سمی) آرسنیک»، ثبت سفارش برنج از این کشور انجام نشده است.

شیراوند در این نامه در عین حال نوشته که این وزارت‌خانه به دلیل نیاز بازار قصد دارد اقدام به تایید ثبت سفارش برنج از هند کند.

او در این نامه اعلام کرده که عواقب ناشی از واردات و انهدام محموله‌های آلوده به آرسنیک یا سایر آلاینده‌هایی که در انطباق با استانداردهای بهداشتی ایران نباشد، بر عهده شرکت‌های وارد کننده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در نامه آبان ماه سازمان حفظ نباتات به محسن شیراوند، اعلام شده بود بر اساس اعلام وزارت بهداشت، برنج‌ وارد شده از هند به آرسنیک آلوده‌ است.

در این نامه همچنین اعلام شده بود چای وارداتی، به دو آفت‌کش سایپرمترین و اتیون آلوده است.

در ۱۰ سال گذشته موضوع آلوده بودن برنج‌ها به خصوص برنج‌های هندی بارها خبرساز شده است و مقام‌های نهادهای مختلف سخنان متناقضی را در این باره بیان کرده‌اند.

سال ۹۹ مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از مذاکره این انجمن با نهادهای مسوول برای افزایش میزان آرسنیک مجاز، با هدف کاهش قیمت برنج‌های وارداتی خبر داده و گفته بود برنج با سطح آرسنیک مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، گران تمام می‌شود.

او با عنوان این که این رقم در ایران نباید از پی‌پی‌ام ۱۲۰ بیشتر باشد اعلام کرده بود از نهادهای مسوول خواسته تا میزان آرسنیک مجاز در برنج‌های واردتی را به بیش از پی‌پی‌ام ۱۵۰ افزایش دهند.

سال ۹۶ نیز محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته بود سالانه ۴۰۰ هزار تن برنج از سوی «افراد خاص» وارد ایران می‌شود که بخش قابل توجهی از آن‌ها آلوده به «آرسنیک» است.

احمد قاسمی، مدیر عامل شرکت آریا تجارت سده، مرتضی شاه‌حسینی، مدیرعامل «شرکت برنج طوبی» و قاسم تیموری، رییس هیات مدیره «تولیدی و بازرگانی هدف‌سازان بندر لنگه»، از جمله وارد کنندگان برنج به ایران هستند.

سعید، امیرحسین، ابوالفضل، جعفر و نوید ابوترابیان و همچنین احمد صرافان چهارسوقی و خالد پریزدای علی حاجی اسمعیل حسین‌آبادی نیز از دیگر وارد‌کنندگان برنج در شرکت‌های مختلف هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy