Wednesday, Mar 8, 2023

صفحه نخست » انتقاد از «آلترناتیوسازی از بالا» در کنفرانس شبکه فعالان فمینیست‌ها برای ژینا

femm.jpgبی بی سی - گروهی از فعالان فمینیست و برابری‌طلب در نشست خبری در دانشگاه سواز لندن ضمن انتقاد از «آلترناتیوسازی‌های از بالا»، بر ارتباط پیوسته خود با داخل ایران و جنبش‌های منطقه‌ای تاکید کردند.

این نشست دوزبانه را شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» برگزار کردند که در بیش از ۲۰ شهر در سراسر دنیا فعال است و در ماه‌های گذشته اعتراضات و تجمع‌هایی در خارج ایران برگزار کرده‌اند.

پروین اردلان، فعال شناخته‌شده جنبش زنان، در این برنامه با انتقاد از «آلترناتیوسازی از بالا» هشدار داد: «شتاب برای یافتن آلترناتیو حکومتی از بالا، به دگرگونی ساختاری نمی‌انجامد. چنین رویکردی در مغایرت با زن‌زندگی‌آزادی است، و ساختار پدرسالارانه را تداوم می‌بخشد. نمی‌شود علیه دیکتاتوری اسلامی حرف بزنیم اما برای احیای سلطنت با رهبری فردی و یا مشروطه‌ای با یک "شاه خوب" حرکت کنیم.»

برنده جایزه حقوق بشری اولاف پالمه با اشاره به لزوم تصور آینده‌ پس از جمهوری اسلامی از «کلی‌گویی و شعارهای گنگ» انتقاد کرد.

خانم اردلان گفت: «سوال اصلی در برابر آلترناتیوسازی از بالا و تحمیل هر الگوی بدیل حکومتی از قبیل جمهوری، سلطنت، سلطنت مشروطه، یا نظام فدرال به همراه کلی‌گویی درباره سکولاریسم، فدرالیسم و دموکراسی، این است که بعد از ساختن این بدیل‌ها چه می‌شود؟ مسئله اصلی این است که چگونه عمل کنیم که پس از گذر از استبداد جمهوری اسلامی در بند استبدادی دیگر گرفتار نشویم».

این عضو شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا»، اعتراضات اخیر را «انقلابی که از پایین به بالا در حال حرکت‌ و ساخته شدن است» توصیف کرد که «تکانه‌های آگاهی‌بخش آن و ریزش دیوارهای اقتدار و ترس‌ِ این حکومت استبدادیِ شیعه‌سالارِ مرکزگرا، رعدآسا بوده است».

پروین اردلان در توضیح فعالیت‌ها شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» گفت تفاوت «در محتوای آن چیزی‌ است که ما برای دموکراسی ترسیم می‌کنیم و در روش ساختن آن، و نه صرفا در ارائه شکل‌ها و فرم‌های جدید از حکومت».

این فعال شناخته‌شده فمینیست تاکید کرد «اهمیت وجود نیروی‌های سیاسی فمینیستی در مداخله استبدادستیز دائمی است، به ویژه در وضعیت انقلابی امروز.»

سحر فطرت، فیلمساز و کنشگر افغان، صبرا رضایی، کنشگر کوییر و روان درمان‌گر، هاوژین بقالی فعال و محقق فمینیست و الیف ساریجان، فعال زن کرد و انسان‌شناس دیگر سخنرانان این برنامه بودند.

پرستو فروهر هنرمند و فعال دادخواه هم طرحی با عنوان «پروانه زنان انقلاب» را به این برنامه ارسال کرده بود.

دو تن از زندانیان سیاسی سابق ایران رها عسکری‌زاده و لیلا حسین‌زاده و همچنین جمعی ار فعالین فمینیست در تهران هم پیام‌هایی را برای این نشست ارسال کردند.

فعالین شبکه «فمینیست‌ها برای ژینا» می‌گویند انعکاس صدای فمینیستی انقلاب «زن زندگی آزادی» در خارج از ایران هستند و هدفشان تقویت جنبه‌های فراملی این جنبش است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy