Wednesday, Mar 8, 2023

صفحه نخست » بیانیۀ مشترک تروئیکای اروپایی در ارتباط با برنامۀ هسته‌ای ایران در فردو

euroT.jpgرادیو بین المللی فرانسه - فرانسه، آلمان و بریتانیا سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، بر لزوم اجرای تعهدات پادمانی تهران و توافق های صورت گرفته در سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، تأکید کرده‌اند.

در بیانیۀ مشترک تروئیکای اروپایی که در جریان نشست فصلی شورای حکام آژانس منتشر شده است، با اشاره به توافق صورت گرفته میان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهوری ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر همکاری ایران جهت اجرای سریع و کامل اقدامات راستی‌آزمایی آژانس در مراکز هسته‌ای این کشور تأکید شده است.

در این بیانیه آمده است که «با توجه به شدت اقدامات دامنه‌دار ایران مبنی بر تخطی از تعهدات هسته‌ای خود در سال ۲۰۱۵، این کشور باید نسبت به تعهدات پادمانی و توافق شدۀ اخیر خود پاسخگو باشد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

فرانسه، بریتانیا و آلمان، در ادامۀ این بیانیه با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرده‌اند: ایران با گسترش ذخایر اورانیوم و افزایش سطح غنی‌سازی تا میزان ۶۰ درصد، نگرانی شدیدی را در زمینۀ گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کرده است؛ ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران اکنون دو برابر میزان مواد هسته‌ای لازم برای منتفی نبودن امکان ساخت یک سلاح انفجاری هسته ای است».

تروئیکای اروپایی در ادامۀ بیانیه خود، با ابراز نگرانی نسبت به تصمیم ایران مبنی بر نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید و پیشرفته در تأسیسات غنی‌سازی فردو، تصریح کرده‌اند: «این اقدام، ظرفیت غنی‌سازی ایران در این تاسیسات مخفی زیرزمینی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد».

فرانسه، بریتانیا و آلمان در این بیانیۀ مشترک همچنین تأکید کرده‌اند: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای برنامه غنی‌سازی در فردو ندارد زیرا این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست».

سه کشور اروپایی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳/۷ درصد در تاسیسات هسته ای فردو، اعلام کردند که توضیحات ایران دربارۀ اینکه نوسانات ناخواسته هنگام غنی‌سازی منجر به تولید این ذرات شده، قانع کننده نیست.

تروئیکای اروپایی در ادامۀ این بیانیه، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس برای ارائۀ توضیحات فنی معتبر در مورد منشأ ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳/۷ شدند.

آمریکا نیز پس از ارائه گزارش پادمانی رافائل گروسی مدیر کل آژانس انرژی اتمی به شورای حکام، در بیانیه‌ای خواستار همکاری کامل و فوری ایران با بازرسان آژانس شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy