Friday, Mar 10, 2023

صفحه نخست » عاملان مسمومیت آزادند + پلیس به‌دنبال رقصندگان

dance.jpgایندیپندنت فارسی - فیلمی از رقص پنج دختر در شهرک اکباتان، روز پنجشنبه ۹ مارس، منتشر شد. اکنون با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار این ویدیو اکانت توییتری شهرک اکباتان خبر داد که نیروهای پلیس به این شهرک آمده‌اند و با بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته در بلوک ۱۳ شهرک اکباتان قصد داشتند تا افراد حاضر در این ویدیو را شناسایی کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس همچنین به سوال و جواب از نگهبانان این شهرک اقدام کرده‌اند تا بتوانند نشانی از این دختران پیدا کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شهروندان بسیاری کماکان منتظرند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از سه ماه عاملان اصلی حمله شیمیایی به مدارس را بازداشت و معرفی کنند، اما با توجه به این اتفاقات چندان بعید نیست که ماجرای حمله به مدارس به سرنوشت اسیدپاشی‌های اصفهان دچار شود.

اکانت توییتری شهرک اکباتان که اخبار مربوط به خیزش «زن زندگی آزادی» در این شهرک را پوشش می‌داد، در ادامه نوشت: «از طرفی پیج شخصی که این اثر قشنگو بجا گذاشته بود دی اکتیو شده. هرجوری که شده به این دخترا برسونین که مواظب خودشون باشن و اینم بگیم که بلایی سر این دخترای مظلوم بیارن جوابشو خواهند دید. هنوز انتقام دخترایی که شیمیایی کردن مونده بگیریم تو چهارشنبه‌سوری. کاری نکنین که بلایی از چهارشنبه‌سوری سال ۸۸ بدتر سرتون بیاریم.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این اکانت توییتری همچنین با انتقاد از این اقدام نیروهای پلیس اعلام کرد که «این دختران فقط رقصیدند و هیچ کار سیاسی نکرده بودند».

این ویدیو که روز پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد، اولین بار در روز هفدهم اسفند مصادف با روز جهانی زن منتشر شد. در این ویدیو پنج دختر جوان با آهنگ رما، خواننده اهل نیجریه و سلنا گومز، خواننده آمریکایی، می‌رقصیدند.

پیش از این نیز شهروندان بسیاری بوده‌اند که به علت رقصیدن و انتشار فیلم آن بازداشت شده‌اند. امیرمحمد احمدی و آستیاژ حقیقی، دو بلاگر جوان، در جریان خیزش سراسری ویدیویی از رقص خود در میدان آزادی منتشر کردند. آن‌ها پس از انتشار این ویدیو بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شدند.

پدر آستیاژ حقیقی با انتشار فایلی صوتی، از توهین‌های قاضی صلواتی به دخترش در جریان دادگاه گفت. او در این فایل صوتی اعلام کرد که قاضی صلواتی فعالیت دخترش در اینستاگرام را مترادف «تن‌فروشی و خودفروشی» دانسته است. پیش از آن نیز اعلام شده بود که ماموران امنیتی هنگام بازداشت این دو نفر از آن‌ها خواسته بودند مقابل چشم ماموران لباس‌های خواب خود را عوض کنند. ماموران امنیتی در واکنش به اعتراض این دو نفر اعلام کردند که «وقتی این همه آدم شما را در اینستاگرام می‌بیند، پس چه اشکالی دارد؟»

این دو نفر نیز چندی پیش از زندان آزاد شدند.

علاوه بر این دو نفر، مرتضی قادری معروف به هیت‌من، رقصنده و پارکورکاری که ویدیویی از رقص اعتراضی خود مقابل برج آزادی منتشر کرده بود نیز در تاریخ ۱۴ آذرماه بازداشت شد. او پس از گذشت مدتی از زندان آزاد شد.

پرحاشیه‌ترین بازداشت مربوط به رقصندگان در ایران در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ اتفاق افتاد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ اعلام کرد تمام کسانی که در یکی از نسخه‌های ایرانی موزیک ویدیوی «هپی» ساخته فرل ویلیامز در ایران حضور پیدا کردند و رقصیدند، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

این اتفاق زمانی رخ داد که مردم در سرتاسر دنیا به انتشار ویدیوهایی از رقص خود با این موزیک اقدام می‌کردند. انتشار خبر بازداشت این افراد نیز یک ماه پس از انتشار ویدیو در رسانه‌های اجتماعی رخ داد. این افراد به اعتراف اجباری در تلویزیون وادار شدند و مقابل دوربین صداوسیمای جمهوری اسلامی گفتند «اغفال» شده‌اند و فردی که آن‌ها را اغفال کرده، قول داده بود که ویدیوی آن‌ها هرگز منتشر نمی‌شود.

مورد دیگر مربوط به مائده هژبری، رقصنده جوان ایرانی بود که ویدیوهایی از رقص خود را در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر می‌کرد. مائده هژبری در تیرماه سال ۱۳۹۷ بازداشت و پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد. او نیز به اعتراف اجباری مقابل دوربین صداوسیما وادار شد. رسانه‌های بین‌المللی بسیاری پس از انتشار ویدیوی اعتراف اجباری مائده از او نوشتند. پس از این واکنش‌ها، پلیس فتا اعلام کرد که مائده هژبری پرونده انتظامی و قضایی ندارد و احضار و مصاحبه با او در پلیس فتا صورت نگرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy