Sunday, Mar 12, 2023

صفحه نخست » دیکتاتور بلاروس و رفیق پوتین به تهران می‌آید

dictator.jpgایندیپندنت فارسی - رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه به ایران سفر خواهد کرد. پیش از او، سرگئی آلینیک، وزیر خارجه بلاروس، هم به تهران وارد شد و با امیرعبداللهیان، همتای خود، دیدار کرد. رسانه‌های داخل ایران اعلام کرده‌اند که این سفر دوروزه خواهد بود.

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس، لوکاشنکو روز یکشنبه برای سفری دو روزه با هدف تعمیق روابط دوجانبه عازم ایران می‌شود. محور اصلی این سفر رایزنی درباره تجارت و اقتصاد به‌ویژه پروژه‌های صنعتی، کشاورزی، ترابری و لجستیک خواهد بود.

در جریان حمله نظامی روسیه به اوکراین، بلاروس تنها کشور اروپایی بود که از روسیه حمایت کرد. هم‌زمان با بحث و تبادل نظر کشورهای اروپایی در مورد تحریم سپاه پاسداران، بلاروس اکنون در کنار روسیه به دومین متحد جمهوری اسلامی در اروپا تبدیل شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

بر اساس اعلام دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس، لوکاشنکو به غیر از دیدار با ابراهیم رئیسی، همتای خود، با علی خامنه‌ای و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دیدار خواهد کرد. قرار است در این دیدارها «نقشه راه جامع همکاری همه‌جانبه بلاروس و ایران» امضا شود.

دیمیتری کولتسف، سفیر بلاروس در ایران، به خبرگزاری تاس روسیه گفت که بلاروس و ایران قصد دارند به‌زودی پروازهای مستقیم میان مینسک و تهران را که از سال ۲۰۱۷ متوقف شده بود، از سر بگیرند. هم‌زمان، خبرگزاری ایسنا نوشت که روسای‌جمهور ایران و بلاروس در اجلاس شانگهای ازبکستان با یکدیگر دیدار و در مورد موضوع‌های دوجانبه تهران‌ــ‌‌مینسک گفت‌وگو کرده‌اند و احتمالا پس از بازگشت رئیسی به ایران، رئیس‌جمهوری بلاروس نیز به ایران خواهد آمد.

رئیسی در این دیدار اعلام کرده بود که ایران برای صادرات کالا و همکاری‌های مشترک اقتصادی با بلاروس آمادگی کامل دارد. رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس نیز پیشنهاد دیدارهای سه‌جانبه بین اتاق‌های ایران، روسیه و بلاروس را مطرح کرد.

الکساندر لوکاشنکو به عنوان دیکتاتور بلاروس شناخته می‌شود و پس از سرکوب شدید مخالفان بعد از انتخابات بلاروس در اوت ۲۰۲۰، شورای اتحادیه اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای، ۱۵ نفر از دولتمردان بلاروسی از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری و پسرش ویکتور لوکاشنکو، مشاور امنیت ملی بلاروس، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اتحادیه اروپا لوکاشنکو را به دلیل دستکاری در انتخابات ریاست‌جمهوری فاقد مشروعیت می‌داند و نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد. این اتحادیه پیش از آن نیز بیش از ۴۰ مقام ارشد بلاروسی را به دلیل خشونت و ظلم علیه معترضان به نتیجه انتخابات تحریم کرده بود.

استرالیا و کانادا نیز این دیکتاتور بلاروسی را تحریم کرده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو همواره حامی روسیه بوده و معتقد است در جنگ روسیه و اوکراین، این کی‌یف بود که روسیه را به حمله نظامی تحریک کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy