Saturday, Mar 18, 2023

صفحه نخست » نامه جمهوری اسلامی به سازمان ملل در رابطه با مسمومیت‌های سریالی

UN.jpgجمهوری اسلامی در این نامه ۵۰ صفحه ای در دفاع از وضعیت زنان در جمهوری اسلامی پرداخت، و جزوه‌های جداگانه ای در مورد «تبعیض و خشونت» علیه زنان در کشورهای آلمان، سوئد، اتریش، فرانسه، کانادا، بریتانیا و آمریکا را نیز به اعضای سازمان ملل ارسال کرد

صدای آمریکا - دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در ژنو چند روز پیش با ارسال گزارش ۶ صفحه‌ای به دفاتر نمایندگی دیگر کشورهای عضو و همچنین بخش‌های مختلف سازمان ملل، در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان توضیحاتی داد و از عملکرد خود دفاع کرد.

در این نامه که نسخه‌ای از آن توسط «صدای آمریکا» رویت شده، «ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی» که مستقر در قوه قضاییه جمهوری اسلامی است گسترش مسمومیت‌ها در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس درس را تایید کرده، اما تاکید کرده که مواد «استنشاق» شده «مرگبار» نیستند.

در این نامه رسمی جمهوری اسلامی به نمایندگی کشورهای عضو و بخش‌های مختلف سازمان ملل مجموعه‌ای از اظهارنظرها، از جمله سخنان علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای در این مورد ترجمه شده و از آن به عنوان نمونه‌های از «اراده» حکومت برای پیگیری «جدی» مسمومیت‌ها یاد کرده‌است.

این نامه که تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۳ (۱۲ اسفند ۱۴۰۱) را بر خود دارد، در تاریخ ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) به نمایندگی‌های کشورهای عضو سازمان ملل ارسال شده است.

در بخش یافته‌های تحقیقات، در این نامه به گزارش‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت کشور استناد شده و تاکید شده که تحقیقات همچنان ادامه دارد.

در این نامه تاکید شده که «مواد استنشاق شده توسط دانش آموزان» همانند «موادی که توسط برخی کشورها در جنگ‌ها استفاده می‌شود» خطرناک «و اصلاً مرگبار» نبود. جمهوری اسلامی برای این ادعا یادآور شده که «ما هیج مورد مرگی در این رابطه نداشته‌ایم.»

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به نقل از وزارت بهداشت و درمان نوشته که «مطالعات نشان می دهد که کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزان» با استنشاق این مواد تحرک شده و «علائم» فوق (سرگیجه، سرفه، تنگی نفس، سردرد، حالت تهوع) را تجربه کرده‌اند. همین گزارش ادعا کرده که این مسمومیت‌ها هم «با شستن از بین می‌روند.»

این نامه به نقل از گزارش وزارت کشور جمهوری اسلامی هم نوشته که «همه دانش‌آموزان [که به درمانگاه‌ها مراجعه کردند] خیلی زود مرخص شدند، به جز ۲۸ نفرشان که در کمتر از ۴۸ ساعت از بیمارستان مرخص شدند.» البته این گزارش یادآور شده که از جمع این ۲۸ نفر ۲ نفر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بود بیش از ۴۸ ساعت در بیمارستان بستری بودند.

در این نامه هم همچون اظهارات منتشر شده قبلی اعلام شده که مسمومیت «بیش از ۹۰ درصد» دانش‌آموزان «ناشی از اضطراب و نگرانی بود» و تایید کرده که «تعدادی در این رابطه در پنج استان» دستگیر شده‌اند.

پیش از در خبرهای رسمی منتشر شده هم اعلام شده بود که بیش از ۱۰۰ نفر در رابطه با مسمومیت‌های سریالی توسط نهادهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده‌اند.

در نامه نمایندگی جمهوری اسلامی به اعضای سازمان ملل به استناد گزارش‌های وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام شده که بخشی از این اتفاقات که «سبب شد اضطراب در برخی از مدارس ایجاد شود» ناشی از «ماجراجویی» تعدادی از دانش‌آموزان بود که با توجه به اینکه این اقدام «خصمانه» ارزیابی نشد، موضوع به وزارت درمان و بهداشت اطلاع داده شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در پایان این نامه برای اینکه نشان دهد جمهوری اسلامی به تحصیل زنان و دختران اهمیت می‌دهد، فهرستی از آمارهای رسمی را ردیف کرده تا از پیشرفت‌های زنان در «جمهوری اسلامی» در مقایسه با قبل از انقلاب به عنوان دستاوردهای حکومت یاد کند.

در این آمارها ادعا شده که پس از انقلاب ۱۳۵۷ سطح سواد زنان و دختران به ۹۵ درصد رسیده، زنان ۵۶ درصد دانشجویان «دانشگاه‌های سراسری» را تشکیل می‌دهند و بیش از ۴۸ درصد دانش‌آموزان کشور دختران هستند.

لازم به ذکر است که نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در ژنو، به انضمام این نامه گزارشی ۵۰ صفحه در دفاع از وضعیت زنان در جمهوری اسلامی و جزوه‌های جداگانه در مورد «تبعیض و خشونت» علیه زنان در کشورهای آلمان، سوئد، اتریش، فرانسه، کانادا، بریتانیا و آمریکا را نیز به اعضای سازمان ملل ارسال کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy