Wednesday, Mar 22, 2023

صفحه نخست » چند نکته درباره سخنرانی خامنه ای در مشهد

ashtari.jpgبیژن اشتری

سخنرانی امروز آقای خامنه‌ای در مشهد به نظرم واجد چند نکته بود:

سخنرانی ایشان در مجموع لحنی تدافعی داشت تا تهاجمی.

آقای خامنه‌ای هیچ اشاره ای به جنبش بی‌حجابی که دغدغه اصلی تندروها و مخصوصا امام جمعه مشهد و چند امام جمعه دیگر و روسای حوزه‌های علمیه کشور است،نکرد.احتمالا این افراد انتظار داشتند که آقای خامنه‌ای در این سخنرانی مهم ابتدای سالش فرمان حمله به بی‌حجابان را بدهد.اما مطلقا هیچ صحبتی از این موضوع نکرد.به نظرم این سکوت، یک نوع عقب نشینی است یا حداقل پذیرش یک واقعیت محتوم است و در عین حال نشانه‌ای از قدرت توفنده این جنبش .

آقای خامنه‌ای گفت که ما با اروپایی‌ها کار خواهیم کرد.به نظرم این یک چراغ سبز برای آمادگی جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام است.و این هم یک عقب‌نشینی دیگر.

آقای خامنه‌ای با لحنی متفاوت با دفعات قبل ،جنگ اوکراین را محکوم کرد و گفت ادامه این جنگ به نفع آمریکاست.یعنی به‌طور ضمنی روسیه را متهم کرد که در راستای اهداف آمریکا و کارخانه‌های اسلحه‌سازی اش دارد عمل می‌کند. که این موضع گیری هم در راستای چراغ سبز ایشان به اروپایی‌ها برای توافقات احتمالی بعدی است به نظرم.

آقای خامنه‌ای صحبت از «دموکراسی اسلامی »کرد که مدتها بود از زبان ایشان نشنیده بودم و تازگی داشت برایم. و اضافه کرد که اختلاف‌نظرهای سیاسی و نقد از حکومت مورد قبول است.ایشان برخلاف گذشته هیچ حمله‌ای به فضای مجازی نکرد.

من موقعی که سخنرانی امروز آقای خامنه‌ای را با سخنرانی تابستان گذشته ایشان ،قبل از اوج گیری اعتراضات مردمی پاییز، مقایسه می‌کنم( همان سخنرانی‌ای که گفتند:« خدای هزار و چهارصد و یک همان خدای هزار و سیصد و شصت است»)تفاوت آشکاری را بین آنها احساس می‌کنم تا آنجا که می‌توانم اسم عقب‌نشینی را روی سخنرانی امروز بگذارم..البته این برداشت شخصی من است و شاید شما نظر متفاوتی داشته باشید.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy