Thursday, Mar 23, 2023

صفحه نخست » واکنش آلمان به خبر دیدار دیپلمات‌های اروپایی با باقری کنی

bagheriKani.jpgرادیو فردا - در پی انتشار ادعایی مبنی بر دیدار معاون وزیر خارجه ایران با مقام‌های سه کشور اروپایی در نروژ و گفت‌وگوی آن‌ها بر سر برجام، وزارت خارجه آلمان اصل این دیدار را تایید کرد اما گفت که این نشست برای مذاکره نبود، بلکه برای اعلام موضع اروپا به جمهوری اسلامی درباره تشدید تنش‌ها بود.

ساعاتی پیشتر پایگاه خبری «امواج مدیا» در گزارشی اختصاصی نوشته بود که علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، هفته گذشته در نروژ مذاکراتی درباره برجام با دیپلمات‌های سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان داشته و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار شرکت داشته است.

در واکنش به این گزارش، حساب توییتری وزارت خارجه آلمان نوشت: «دیپلمات‌های این سه کشور نشستی با طرف ایرانی برگزار کردند تا مواضع خود را در قبال تشدید تنش در زمینه‌های متعدد به صراحت بیان کنند. ولی هنوز هیچ مذاکره ای وجود ندارد، حتی در مورد برجام».

در همین حال، علی باقری کنی نیز در توئیتی بدون اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست گفته است که «با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی در اسلو نشستی داشتم. طیفی از موضوعات مورد علاقه و نگرانی متقابل را مورد بحث قرار دادیم».

او افزوده است: «هیچ فرصتی را برای روشن کردن دیدگاه‌های‌مان و هشدار نسبت به برخی سوءمحاسبه‌ها از دست نمی‌دهیم. در پیشبرد منافع ملی خود، از جمله از طریق دیپلماسی، مصمم هستیم».

***

تغییر روایت تهران از مذاکرات در اسلو: در مورد برجام نبود برای صدور هشدار بود

در پاسخ، حساب توییتری وزارت خارجه آلمان برگزاری این جلسه با علی باقری را تایید کرد ولی نوشت که «جلسه‌ای بین دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان و طرف ایرانی برگزار شده تا موضعمان را در خصوص تنش‌آفرینی ایران در بسیاری از حوزه‌ها روشن کنیم.» در ادامه وزارت خارجه آلمان تاکید کرد که هیچ مذاکره‌ای در هیچ زمینه‌ای حتی برای احیای برجام انجام نشده است.

خبرهایی که در چند روز گذشته از وزارت خارجه جمهوری اسلامی شنیده می‌شد نشان می‌دهد که تهران تمایل داشته تا این دیدار به عنوان اقدامی برای شکستن بن‌بست احیای برجام تفسیر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy