Monday, Mar 27, 2023

صفحه نخست » یک پاکستانی‌تبار مسلمان رهبر حزب حاکم اسکاتلند شد

scotland.jpgایندیپندنت فارسی - حزب ملی اسکاتلند، حزب حاکم اسکاتلند، دوشنبه، ۲۷ مارس، (۷ فروردین)، حمزه یوسف را به مسند رهبر جديد این حزب انتخاب کرد. انتخابات پنج هفته‌ای، شکاف‌های عميقی را در درون جنبش طرفداران استقلال اسکاتلند افشا کرد.

حمزه یوسف ۳۷ ساله، پسر مهاجران پاکستانی‌تباری از جنوب آسیا است. او نخستین فرد رنگین‌پوست و اولین مسلمانی است که از زمان تاسیس سمت وزیر اول اسکاتلند در ۱۹۹۹، در این مسند خدمت خواهد کرد.

یوسف در حال حاضر وزیر بهداشت اسکاتلند است. او برای جایگزینی نیکولا استورجن، وزیر اول کنونی اسکاتلند، بر دو قانونگذار اسکاتلندی دیگر پیروز شد. نیکولا استورجن، ماه گذشته، پس از هشت سال رهبری حزب ملی اسکاتلند و دولت نیمه‌خودمختار اسکاتلند، به طرز نامنتظره‌ای استعفا داد. قانونگذاران اسکاتلند قرار است سه‌شنبه، ۲۸ مارس، رسما حمزه یوسف را در جایگاه وزیر اول اسکاتلند تایید کنند.

حزب ملی اسکاتلند ۷۲ هزار عضو دارد. رای‌دهندگان این حزب با رای بسیار نزدیک، حمزه یوسف را در رقابت با کیت فوربس، وزیر دارایی، و اش ریگان، عضو پارلمان، انتخاب کردند. یوسف سیاستمداری پیرو «تداوم سیاست استورجن» شناخته می‌شود که دیدگاه‌های اجتماعی لیبرال او را دنبال می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نیکولا استورجن، حزب ملی اسکاتلند را در عرصه سیاست اسکاتلند به حزب اول تبدیل کرد. او کوشید اسکاتلند را از زیر سلطه بریتانیا درآورد و آن را مستقل کند، اما شکست خورد. سه نامزد جانشینی نیکولا استورجن، هدف استقلال او را پی‌گیری می‌کنند‎، اما در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، مواضع متفاوتی دارند.

حزب ملی اسکاتلند دارای ۶۴ کرسی از ۱۲۹ کرسی پارلمان اسکاتلند است و در ائتلاف با سبزها حکومت می‌کند. یوسف با چالش رهبری جنبش استقلال‌طلبی مواجه است که اینک به بن‌بست خورده است. اکثریت رای‌دهندگان اسکاتلندی در همه‌پرسی ۲۰۱۴، از باقی ماندن در بریتانیا حمایت کردند و به استقلال رای منفی دادند.

یوسف گفته است که محتاطانه عمل خواهد کرد. او می‌گوید می‌خواهد اکثریتی پایدار برای استقلال اسکاتلند بسازد. نظرسنجی‌های کنونی حاکی از آن است که شمار رای‌دهندگان مخالف و موافق در مورد اين موضوع، تقریبا مساوی است.

حمزه یوسف گفت: «به کسانی که در اسکاتلند همچنان با اشتیاق من برای استقلال موافق نیستند، می‌گویم که هدف من از ریاست درست، کسب اعتماد شما است.»

منتقدان می‌گویند یوسف که در چندین دولت استورجن خدمت می‌کرد، مسئولیت پاسخ دادن به انتظار طولانی مردم را برای نظام مراقبت‌های بهداشتی اسکاتلند، مشکل بی‌خانمانی و شمار بالای جان‌باختگان ناشی از مصرف مواد مخدر، برعهده دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy