Wednesday, Mar 29, 2023

صفحه نخست » سیاستمدار منتقد جمهوری اسلامی در باکو ترور شد

viber_image_2023-03-29_10-53-39-061.jpgفاضل مصطفی، نماینده مجلس جمهوری ‌آذربایجان، در شانه و ران خود تیر خورده است

ایندیپندنت فارسی - فاضل مصطفی، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان که به دیدگاه‌های سرسخت علیه ایران معروف است، در خانه خود هدف حمله قرار گرفت و زخمی شد. اداره امنیت دولتی آذربایجان چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین)، گفت که این حادثه را به منزله «حمله‌ای تروریستی» در دست تحقیق و بررسی دارد.

به گفته مقام‌های باکو، فاضل مصطفی سه‌شنبه‌شب، ۲۸ مارس، هدف حمله ضاربی مسلح به کلاشنیکف قرار گرفت و به شانه و ران او تیر خورد. اداره امنیت دولتی تاکید کرد که جان این نماینده مجلس در خطر نیست و تحقیقات جنایی برای شناسایی ضارب آغاز شده است.

این نماینده ۵۷ ساله در بیمارستان با وبسایت محلی «حقین دات آذ» صحبت کرد و گفت که هنگام ورودش به پارکینگ منزل خود، به او حمله شده و دو تیر به او اصابت کرده است. او از ۲۰۰۵ نماینده مجلس جمهوری آذربایجان است و رهبر حزب «بویوک قورولوش» (نظم بزرگ) محسوب می‌شود که فقط یک نماینده در مجلس دارد.

اداره امنیت دولتی باکو در اطلاعیه خود یادآوری کرد که مصطفی به انتقادهای خود از ایران، همسایه جنوبی جمهوری آذربایجان، معروف است. به نظر می‌رسد که او نظراتی پان‌ترکیستی دارد. مصطفی حدود یک هفته پیش در مجلس آذربایجان گفته بود که باکو باید از اسرائیل بخواهد که به تبریز حمله نکند، چون «ما به رونق تبریز نیازمندیم».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روابط تهران و باکو در ماه‌های گذشته تیره‌تر شده است. ژانویه ۲۰۲۳ حمله مسلحانه‌ای به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران رخ داد که باکو آن ‌را «حمله‌ای تروریستی» خواند. رئیس امنیت سفارت در این حمله کشته شد. پس از آن حادثه، باکو سفارت خود را در تهران را تعطیل کرد. از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به اسرائیل نزدیک‌تر شده است و تل‌آویو چهارشنبه رسما سفارت خود را در باکو افتتاح کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه در سفری به مسکو، با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، نشست خبری مشترک برگزار کرد. لاوروف در این نشست گفت که امیدوار است «تنش‌ها» بین تهران و باکو زودتر حل شوند. روسیه روابطی حسنه با هر دو کشور دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy