Saturday, Apr 1, 2023

صفحه نخست » دور جدید حمله و برخورد فیزیکی با زنان

violent.jpgپیامک در قم برای افزودن شعار «مرگ بر بی‌حجاب» به تکبیر حکومتی

مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر شهر قم در پیامکی اعلام کرد که از این پس به شعارهای «تکبیر» حکومتی در مساجد، شعار «مرگ بر بی‌حجاب» نیز افزوده شود

ایندیپندنت فارسی - هم‌زمان با آغاز دور جدید برخوردهای فیزیکی و خشونت‌آمیز نیروهای حکومتی ازجمله نیروهای امربه‌معروف، بسیج و نیروهای انتظامی با زنان به‌دلیل امتناع کردن از حجاب اجباری، «مجمع رهروان امر به‌معروف و نهی از منکر شهر قم» با ارسال پیامکی اعلام کرد که از این پس در مساجد «شعار مرگ بر بی‌حجاب» در ادامه «تکبیر» سر داده می‌شود.

برخوردهای خشونت‌آمیز با زنانی که از رعایت حجاب اجباری سرباز می‌زنند، در شهرهای مختلف افزایش یافته است. عاملان این برخوردها، نیروهای انتظامی، نیروهای امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین تعدادی از نیروهای بسیج‌اند و این برخوردهای سازمان‌یافته با دستور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است.

در تازه‌ترین مورد، روز جمعه ۱۱ فروردین‌ماه، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد مردی وارد یک مغازه می‌شود و به مادر و دختری که بدون حجاب اجباری‌اند، با پرخاش حمله می‌کند و سپس با سطل ماست ضرباتی ابتدا به سر دختر و سپس به سر مادر وارد می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

چند نفر از مردان حاضر در این مغازه برای دفاع از زنانی که موردحمله قرار گرفته‌اند، با مرد مهاجم که نوع پوشش و چهره او مشابه نیروهای بسیج است، درگیر می‌شوند و او را به خارج از مغازه می‌برند.

انتشار این ویدیو واکنش‌های گسترده‌ای د‌رپی داشته است و بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی عنوان کردند که این نیروهای بسیج و امر به‌معروف و نهی از منکر همان کسانی‌اند که در موارد دیگری چون «اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان علیه زنان»، حمله به مدارس و مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز نیز نقش داشته‌اند.

در همین حال حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و از روحانیونی که خواهان برخورد با زنان بدحجاب شده است، در‌پی واکنش‌های گسترده کاربران و مردم به این ویدیو، مدعی شد که «هیچ دلیل و نشانه‌ای مبنی بر اینکه این فرد آمربه‌معروف یا بسیجی باشد، نیست.»

رسایی افزود در صورتی که «موضوع درگیری بی‌حجابی این افراد بوده باشد، قطعا آن فرد آمربه‌معروف نیست، بلکه جاهل و نادانی است که باید به‌دلیل این رفتار زشت و غیراخلاقی مواخذه و محاکمه شود.»

در ویدیویی دیگر که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، روز چهارشنبه ۹ فروردین‌ماه، تعدادی از نیروهای انتظامی در پارک هم‌جوار با استخر بزرگ شهر لاهیجان، ضمن تذکر دادن به زنانی که از رعایت حجاب اجباری سرباز می‌زنند، با یکی از زنان درگیر می‌شوند و به خشونت علیه این زن و دیگر زنان بی‌حجاب حاضر در این پارک اقدام می‌کنند.

ویدیوهایی نیز از اقدام نیروهای حکومتی در مجموعه طاق‌بستان منتشر شده است که نشان می‌دهد که این نیروها با اعمال فشار درصدد مقابله و منع آمدوشد زنان بی‌حجاب در این منطقه‌اند و با جلوگیری از عبور‌و‌مرور زنان بی‌حجاب، درصدد وادار کردن آن‌ها به رعایت حجاب اجباری‌اند.

هم‌زمان با موج برخوردهای فیزیکی با زنان به‌دلیل سرباز زدن از رعایت حجاب اجباری، «مجمع رهروان امربه‌معروف و نهی از منکر شهر قم» با ارسال پیامکی به هزاران نفر از مشترکان تلفن همراه در قم، با ذکر این جمله از علی خامنه‌ای که «حجاب واجب شرعی است»، اعلام کرد که در مساجد از این به بعد در جریان سردادن «تکبیر، بعد از شعار مرگ بر اسرائیل، شعار مرگ بر بی‌حجاب» نیز افزوده شود.

برخوردهای فیزیکی با زنان به‌اتهام سرباز زدن از رعایت حجاب اجباری در حالی تشدید شده است که در چند روز گذشته تعدادی از امامان‌جمعه شهرها و نمایندگان علی خامنه‌ای در استان‌های مختلف، بر لزوم برخورد با زنان بی‌حجاب تاکید کردند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز شامگاه پنجشنبه ۳۰ مارس، با صدور بیانیه‌ای برای بی‌حجابان خط‌ونشان کشید و اعلام کرد که هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته است و نخواهد گرفت و نیروهای حکومتی با زنانی که حجاب را رعایت نکنند، برخورد قاطعانه‌ای انجام خواهند داد.

برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان و دختران بارها در ایران به اعتراضات محلی و محدود منجر شده است، اما در شهریور سال ۱۴۰۱ پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت در گشت ارشاد، گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت که با وجود سرکوب گسترده تاکنون تداوم داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy