Saturday, Apr 1, 2023

صفحه نخست » کشته شدن دومین افسر سپاه در سوریه، واکنش سردار ملک‌شاهکویی

01_meghdad.jpgتداوم حملات منتسب به اسرائیل و هشدار نتانیاهو

سپاه پاسداران، اسرائیل مسئول این حملات معرفی کرده بود و در بیانیه امروزش تهدید کرده که تل‌آویو «پاسخ این جنایت را دریافت خواهد کرد».

علی ملک‌شاهکویی، فرمانده سپاه نینوا گلستان، در فیلم ویدیویی، که خبر کشته‌ شدن مقداد مهقانی را به خانواده‌اش اعلام می‌کند، می‌گوید در حمله جمعه ۱۱ فروردین چند نیروی دیگر ایران هم زخمی شده‌اند.

***

ایران اینترنشنال - در حالی که حملات منتسب به اسرائیل در سوریه همچنان ادامه دارد، رسانه‌های جمهوری اسلامی از کشته شدن مقداد مهقانی، یک افسر سپاه پاسداران خبر دادند که در این حملات زخمی شده بود؛ او دومین عضو سپاه است که طی حملات منتسب به اسرائیل در سوریه در روزهای اخیر کشته می‌شود.

سپاه پاسداران روز یکشنبه سیزدهم فروردین نام دومین عضو کشته شده این نیرو در سوریه را «سروان مقداد مهقانی جعفر آبادی» و عنوان او را «مستشار نظامی سپاه پاسداران در سوریه» اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، مهقانی در حمله منتسب به اسرائیل در بامداد جمعه ۱۱ فروردین در سوریه زخمی شده بود.

همزمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بدون اشاره مستقیم در به حملات سوریه، روز یکشنبه در جلسه کابینه اسرائیل هشدار داد که اختلافات داخلی در اسرائیل به توانایی این کشور «برای اقدام علیه دشمنان در همه جبهه‌ها لطمه نمی‌زند.»

نتانیاهو همچنین گفت که اسرائیل «بهای سنگینی از رژیم‌های حامی تروریست» در خارج از مرزهای خود می‌گیرد.

در حالی که جمهوری اسلامی متهم است با اعزام نیروهای سپاه به سوریه در تلاش برای پایگاه‌هایی در این کشور است، اما حکومت ایران مدعی است حضور نیروهای سپاه در سوریه صرفا جنبه «مستشاری» دارد.

سپاه پاسداران روز جمعه ۱۱ فروردین ماه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که یک افسرش در حمله همان روز منتسب به اسرائیل در حومه دمشق کشته شده است.

سپاه پاسداران اسم این فرد را «میلاد حیدری» اعلام و تهدید کرد که اسرائیل پاسخ کشته شدن او را «دریافت خواهد کرد».

رسانه‌های امنیتی در ایران سپس، عکس این فرد و خبرگزاری مهر، ویدیوی لحظه دادن خبر مرگ او به خانواده‌اش را منتشر کرده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد علاوه بر حیدری، در حمله شبانه به حوالی دمشق، چهار تن دیگر از فعالان سپاه پاسداران که در این کشور فعالیت می‌کردند نیز کشته شدند.

این اولین بار نیست که اعضا و فرماندهان سپاه در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه کشته می‌شوند و معمولا جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در این زمینه خودداری می‌کند.

با وجود تهدیدهای جمهوری اسلامی، حملات منتسب به اسرائیل در سوریه در بامداد روز یکشنبه سیزدهم فروردین نیز ادامه یافت.

رسانه‌های سوری از حمله اسرائیل از آسمان شمال شرق بیروت به مناطق مرکزی سوریه در استان حمص خبر دادند و اعلام کردند که پنج سرباز سوریه در این حمله زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها، در این حملات، پایگاه هوایی تی-۴ سوریه و یک فرودگاه نظامی دیگر آن کشور در منطقه حمص هدف قرار گرفته‌اند.

پس از حملات بامداد پنجشنبه و بامداد جمعه، این سومین حمله متوالی منتسب به اسرائیل در خاک سوریه در روزهای گذشته است.

منابع خبری نزدیک به مخالفان رژیم بشار اسد می‌گویند مناطقی که هدف قرار گرفته‌اند پایگاه‌های مورد استفاده حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در پی این حملات، ارتش سوریه در بیانیه‌ای اسرائیل را تهدید به انتقام کرد، اما بند مربوط به تهدید اسرائیل در بیانیه ارتش سوریه، ساعتی پس از انتشار از نسخه منتشرشده در رسانه‌های دولتی سوریه حذف شد.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم حملات منتسب به اسرائیل در سوریه را محکوم کرد و آن‌ها را «متجاوزانه» و «نقض اَشکار و مستمر قوانین و مقررات بین‌المللی» خواند.

این در حالی است که اسرائیل به ندرت درباره چنین حملاتی اظهارنظر می‌کند اما مقام‌های این کشور بارها تاکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی در سوریه حضور نظامی خود را تثبیت کند.

در ماه گذشته میلادی همچنین دو حمله منتسب به اسرائیل علیه فرودگاه حلب، دومین فرودگاه بزرگ سوریه گزارش شده است: در اولین حمله که روز هفتم مارس انجام شد سه نفر کشته شدند و در دومین حمله که روز ۲۲ مارس (دوم فروردین) انجام شد، خسارات مادی وارد آمد.

از زمان زلزله اخیر ترکیه و سوریه که حدود شش هزار کشته در سوریه بر جای گذاشت، تعداد زیادی از هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران در فرودگاه حلب به زمین نشستند اما پیشتر یک منبع نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی هشدار داد اگر تجهیزات و تسلیحات نظامی را زیر پوشش کمک‌های بشردوستانه به مردم زلزله‌زده سوریه به این کشور منتقل کند، بدون تردید پاسخ نظامی قاطعی از سوی اسرائیل دریافت خواهد کرد.

آسوشیتدپرس نوشت که علاوه بر فرودگاه‌ها، اسرائیل بنادر دریایی سوریه در مناطق تحت کنترل دولت را نیز هدف قرار داده تا از ارسال تسلیحات از ایران به گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت تهران، از جمله حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy