Sunday, Apr 2, 2023

صفحه نخست » فیلم: حامی سرسخت حمله نظامی پوتین ترور شد

terror.jpgبی بی سی - مقامات روسیه گفته‌اند که کشته شدن ولادن تاتارسکی، وبلاگ‌نویس برجسته نظامی این کشور در بمب‌گذاری کافه‌ای در سن‌پترزبورگ را به عنوان «قتل یک مقام بلندپایه» تحت بررسی قرار خواهند داد.

تاتارسکی، حامی سرسخت حمله نظامی روسیه به اوکراین بود که عصر دیروز(یکشنبه ۱۳ فروردین) در انفجار کافه‌ای در سن پترزبورگ جان باخت.

وزارت بهداشت روسیه گفته که در پی این انفجار ۲۴ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند که به بیمارستان منتقل شده و وضعیت شش نفر آنها وخیم است.

مجسمه‌ای به وبلاگ نویس روس قبل از انفجار در کافه داده شد

***

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که یک انفجار و مجروحینی را نشان می‌دهد که پس از آن به خیابان می‌آیند.

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

وزارت کشور روسیه گفته‌ که پلیس در ساعت ۱۸:۱۳ به وقت محلی از این حادثه مطلع شده و به محل بروز انفجار رفته است.

scene.jpg بازرسان کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه در حال بررسی صحنه انفجار در کافه سن پترزبورگ

***

کمیته تحقیقات روسیه که عالی‌ترین آژانس تحقیقات جنایی این کشور است، تحقیقاتش را برپایه «قتل یک مقام بلندپایه» آغاز کرده است.

این کمیته گفته است که کارآگاهان و بازرسان‌اش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

ولادن تاتارسکی که نام واقعی‌اش ماکسیم فومین بود، در زمان انفجار به عنوان سخنران در مراسمی که در این کافه برگزار شده بود، در حال صحبت بود.

گزارش‌های ضد و نقیضی در رسانه‌های روسیه درباره این بمب وجود دارد.

به گفته منابع وزارت کشور روسیه و به نقل از رسانه‌های دولتی، مجسمه‌ای در جعبه‌ای به تاتارسکی به عنوان هدیه اهدا شده بود که بمب در داخل آن پنهان بوده.

ویدئویی که در کانال‌های تلگرامی روس پخش شده، نشان می‌دهد که مجسمه‌ای به او داده می‌شود و او درباره آن شوخی می‌کند، با این حال بی‌بی‌سی نتوانسته مطمئن شود که آیا این مجسمه منشا انفجار در کافه بوده است یا خیر.

اولگا ایوشینا، خبرنگار بی‌بی‌سی در روسیه می‌گوید برخلاف بسیاری از وبلاگ‌نویسان نظامی و روزنامه‌نگاران رسانه‌های دولتی این کشور، تاتارسکی در عملیات‌های نظامی مسکو علیه کی‌یف حاضر شده و دست به اسلحه برده بود.

سایت خبری فونتانکا در سن پترزبورگ گزارش داده کافه‌ای که روز یکشنبه هدف قرار گرفت، قبلا متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور بدنام واگنر روسیه بوده است.

شهر سن پترزبورگ زادگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جایی است که او برای اولین بار در آن به شهرت رسید.

تاتارسکی بیش از نیم میلیون دنبال کننده در تلگرام داشت.

گروه "سایبر فرانت زد" که خود را «نیروهای اطلاعاتی روسیه» در تلگرام می‌خواند، اعلام کرده که کافه را برای مراسمی که در آن برگزار شده بود کرایه کرده بود.

آنها در یک پست تلگرامی نوشتند: «یک حمله تروریستی رخ داده، ما اقدامات امنیتی لازم را انجام داده بودیم، اما متاسفانه کافی نبود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy