Saturday, Apr 8, 2023

صفحه نخست » استاد دانشگاه کمبریج که با برهنگی اعتراض خود را نشان می‌دهد

naked.jpgبی بی سی - شغل دکتر ویکتوریا بیتمن تدریس اقتصاد به دانشجویان دانشگاه کمبریج، یکی از برترین دانشگاه‌های جهان است.

او هم‌چنین انسان سرکش و معترضی است که بیشتر اوقات با روش برهنگی به سیاست‌های عمومی اعتراض می‌کند.

بیتمن چنین توضیح می‌دهد، وقتی مردم مرا برهنه می‌بینند می‌گویند "عجب احمقی است، حتما دیوانه است و عقلش را از دست داده" و من در برابر آنها می‌گویم "من واقعا موجود اندیشنده و متفکری هستم".

اما اعتراض به‌روش برهنه شدن موضوع مناقشه‌برانگیزی است.

او می‌گوید عرضه و تبلیغ آخرین کتابش در شبکه آمازون ممنوع شد به دلیل اینکه تصویر جلد آن برچسب "تحریک‌کننده جنسی" خورد.

او می‌گوید این تصمیم آمازون پس از برهم‌زدن کارزاری که در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته بودند به نظر او بیش از پیش نشانگر این است که زنان حق ندارند در مورد بدن‌شان خودشان تصمیم بگیرند.

انقلاب جنسی در برابر سانسور

1.jpg

آگهی جدیدترین کتاب بیتمن

***

تصویر مورد‌سؤال (هم‌چنان که می‌بینید) پیکر کامل او را نشان نمی‌دهد. تصویر نمایشگر شکم برهنه اوست و پستان‌هایش در عکس نیست...

بیتمن با تعجب می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم نمایش بدن من در برنامه از ارزش آنچه می‌خواهم مطرح کنم چیزی کم کند».

«تاریخ به ما می‌آموزد که هر دوران آزادی به دنبال دوران طولانی سرکوب از راه رسیده است، پلیدی و تیرگی قرون وسطی باعث سر‌بر‌آوردن پیوریتن‌ها یا پاک‌دینان شد، پیراهن‌های سینه‌باز دوران جرج در بریتانیا جای خود را به یقه‌های تا گردن‌بسته دوران ویکتوریا می‌دهد و حالا انقلاب جنسی راه را برای فرهنگ پاکدامنی قرن‌ حاضر و سانسور باز می‌کند».

دفاع از برهنگی

2.jpg

بیتمن می‌گوید که هدف از اعتراضات برهنه او تغییر در نحوه قضاوت جامعه درباره زنان است

***

برهنگی در مکان‌های عمومی انگلستان و ولز جرم تلقی نمی‌شود اما اگر ثابت شود که فرد به قصد آشوب و بر‌هم‌زدن نظم برهنه شده است جرم تلقی خواهد شد. شاکی موضوع باید بتواند چنین قصدی را اثبات کند.

بیتمن به‌شدت اصرار دارد که اعتراضات او غیر‌خشونت‌آمیز بوده است.

«هدف من ایجاد اخلال نبوده است بلکه برعکس می‌خواستم توجه عموم به موضوع جلب شود چه عدم حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی باشد، چه نتایج و عوارض برگزیت برای زنان (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) یا حمله به آزادی‌ و اختیار زنان بر بدن خویش باشد».

او می‌گوید اعتراض از طریق برهنگی جدا از اینکه باعث می‌شود مخاطبان به ارتباط میان لباس و احترام فردی عمیق‌تر فکر کنند کمک می‌کند تا به این هدف دست یابم تا مردم بیشتر درباره موضوع صحبت و به آن توجه کنند.

طرفداران حقوق حیوانات سال‌هاست با تظاهرات برهنه به استفاده از پوست و خز جانوران اعتراض می‌کنند. گروه‌های طرفدار محیط‌زیست از اعتراضات برهنه برای جلب توجه عموم به توقف تغییرات اقلیمی استفاده می‌کنند. هر‌چند در عرصه سیاسی اعتراضات برهنه چندان مرسوم نیست.

از طبقه کارگر تا دانشگاه‌های معتبر

هنگام اعتراض، بیتمن برای انتقال پیام، روی بدن برهنه خود شعار می‌نویسد

***

بیتمن می‌گوید در خانواده‌ای از طبقه کارگر در شمال انگلستان به‌دنیا آمده است.

او در مدرسه دولتی تحصیل کرده و پس از پایان مدرسه به دانشگاه کمبریج رفته است. او برای ادامه تحصیل و دکترای خود به دانشگاه آکسفورد می‌رود و در نهایت استاد دانشگاه کمبریج می‌شود.

او می‌گوید در زمان کودکی لباس‌های مرتب و موقر می‌پوشید اما در نوجوانی مانند بسیاری از دختران دیگر در این سن‌و‌سال به مهمانی می‌رفت و دامن‌های کوتاه و تاپ‌های باز و کفش‌های پاشنه‌بلند می‌پوشید.

او معتقد است تحصیلات دانشگاهی به او کمک کرده است که از طبقه کارگر خود را به طبقه متوسط جامعه برساند طبقه‌ای که کمتر به دخترانی مانند بیتمن نوجوان به دیده تحقیر نگاه می‌کردند.

چنین رفتاری باعث دردسر بیتمن شد. در شروع کار دانشگاهی باید با وقت بسیاری صرف می‌کرد تا تلاش کند وقار و متانت داشته باشد تا بتواند احترام حرفه‌ای خود را حفظ کند.

«چرا باید اجازه می‌دادم آنچه مردان درباره من فکر می‌کنند تعیین کند که چگونه باشم؟ فکر می‌کنم به‌جای این می‌توان دغدغه مسائل فراوان دیگری را داشت».

حیا و شرم آزادی را محدود می‌کند

4.jpg

بیتمن به سخنرانی برهنه در مورد موضوعات جدی عادت دارد

***

پشتوانه ایدئولوژیکی هم برای تصمیم جسورانه برهنه شدن او وجود داشت.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «شرم و حیای زنانه باعث صدمه به زنان و قدرت پیدا کردن مردان بر زنان می‌شود. وقتی ارزش یک زن را بر مبنای شرم و حیا تعریف کردی قدرت این را پیدا می‌کنی که او را تحقیر کنی، به او بی‌احترامی کنی و با زنانی که به نظر با‌شرم و حیا نمی‌آیند طور دیگری رفتار کنی مانند یک تکه گوشت چون به آنها به اندازه بقیه زنان احترام نمی‌گذاری».

او چنین استدلال می‌کند که چنین نگرشی منجر به مجموعه‌ای از ظلم و ستم و ناروایی می‌شود.

«چنین نگرشی منجر به سیاست‌ها و برنامه‌هایی می‌شود که در سراسر جهان آزادی زنان را تهدید می‌کند، از جلوگیری از مدرسه رفتن دختران در افغانستان تا حجاب اجباری در ایران و آزمایش بکارت و قتل‌های ناموسی و پورن انتقامی».

مدل برهنه

حدود ۱۰ سال پیش بود که بیتمن تصمیم گرفت از موقعیت خود برای اعتراض استفاده کند. او تصمیم گرفت مدل برهنه هنرمندان زن شود. پس از آنکه کمی اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا کرد با هنرمندان مرد هم به این کار ادامه داد.

این تندیس‌ها و آثار هنری به زودی در مکان‌های عمومی به نمایش در‌خواهند آمد.

«می‌توانم تصور کنم مردم چطور از دیدن تصاویر برهنه من در نمایشگاه‌ها جا بخورند. شگفت‌زده می‌شوند که دریابند زن برهنه مدل نقاشی استاد دانشگاه است».

چیزی نگذشت که او اعتماد‌به‌نفس کافی پیدا کرد که از بدن خود برای رساندن پیام‌های سیاسی و صحنه اعتراضات عمومی استفاده کند.

او به عنوان اقتصاد‌دان معتبر از تسلط مردان در این زمینه تخصصی یکه خورده است. برای مثال فقط دو زن تا‌به‌حال توانسته‌اند جایزه نوبل در زمینه اقتصاد را به‌دست آورند. او می‌گوید کمبود زنان اقتصاد‌دان باعث شده است که تحلیل‌‌های اقتصادی فقط از منظر و نگاه مردانه تهیه و تدوین شود.

در سال ۲۰۱۸، او تصمیم گرفت تا این موضوع را در بزرگ‌ترین مجمع اقتصاد‌دانان بریتانیا مطرح کند. او سراپا برهنه وارد تالاری پر از استادان دانشگاهی سر‌شناس شد.

«من آدم لاغر‌اندامی هستم و چندان قوی نیستم در نتیجه تهدیدی برای هیچ‌کس به‌حساب نمی‌آیم اما اگر برهنه باشی مردم تو را به عنوان تهدید می‌بینند».

در جریان این رویداد او با ماژیک روی بدنش نوشته بود احترام تا توجه حاضران را به درخواست خود جلب کند و در نتیجه این کار توانست با مقامات عالی‌رتبه حاضر در جلسه سر میز شام گفتگو کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy