Wednesday, Apr 12, 2023

صفحه نخست » فیلم مجادله میان معتمدآریا و چند زن حامی حکومت: حجاب فرهنگ ایرانی نیست، من این شکلی هستم

motamedaria.jpgواکنش معتمدآریا به آمران به معروف: حجاب فرهنگ ایرانی نیست، من این شکلی هستم

رادیو فردا - فاطمه معتمدآریا در واکنش به توصیه چند زن حامی حکومت به رعایت حجاب اجباری، می‌گوید حجاب «فرهنگ ایرانی نیست». او همچنین خواستار «احترام» این افراد به خواسته خود می‌شود.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، چند زن جوان در گفت‌وگو با خانم معتمدآریا از او با عنوان «سلبریتی» و «الگوی خانم‌های ایرانی» نام می‌برند و در ادامه از او می‌پرسند که چرا به حجاب که آن را «فرهنگ ایرانی» و «قانون کشور» می‌خوانند، «احترام» نمی‌گذارد.



این بازیگر مطرح در پاسخ می‌گوید که «من سلبریتی نیستم» و می‌افزاید: «فکر می‌کنم به من هم که نمی‌خواهم این حجاب را داشته باشم، باید احترام بگذارید.»

پاسخ خانم معتمدآریا با حمایت شماری از شهروندانی که در محل حضور دارند، روبه‌رو می‌شود.

این هنرپیشه سرشناس در ادامه در پاسخ به یکی از آمران به معروف که حجاب را «فرهنگ ایرانی» می‌خواند و از مجسمه‌های تخت جمشید شاهد می‌آورد، می‌گوید که حجاب اجباری جزء «فرهنگ ایرانی نیست».

آن طور که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، این مجادله میان خانم معتمدآریا و زنان حامی حجاب اجباری در حاشیه مراسم خاکسپاری کیومرث پور‌احمد، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون، رخ داده است.

پیشتر انتشار عکس‌های بدون حجاب اجباری از سوی چند بازیگر شناخته‌شده دیگر در این مراسم از جمله کتایون ریاحی و گلاب آدینه با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی همراه شده بود.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور ۱۴۰۱، شمار زیادی از بازیگران و هنرمندان از سرکوب خشونت‌آمیز و مرگبار اعتراضات انتقاد کرده و بسیاری از زنان هنرمند با برداشتن حجاب اجباری و انتشار عکس بدون حجابِ خود در شبکه‌های اجتماعی و برخی اقدامات اجتماعی از معترضان حمایت کردند.

فاطمه‌ معتمدآریا از جمله بازیگرانی بوده است که علاوه بر برداشتن حجاب اجباری اقدامات اجتماعی دیگری نیز در حمایت از مردم و اعتراض به سرکوب خشونت‌بار معترضان و حمایت از خانواده جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان انجام داده است.

او اواسط ماه مهر پارسال در ویدئویی با اعتراض به کشته شدن نوجوانان و جوانان در خیابان‌ها از اقدامات حکومت در مقابله با معترضان به‌شدت اعتراض کرده و در واکنش به استفاده از عکس او در دیوارنگاره حاشیه‌ساز میدان ولی‌عصر تهران و در پیامی اینستاگرامی خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته بود: «عکس من را از میدان ولی‌عصر پایین بیاورید.»

او در همین پیام ویدئویی می‌گفت: «من در سرزمینی که در میادین آن بچه‌های جوان، دختران کوچک و جوانان آزادی‌خواه را می‌کشند، زن به حساب نمی‌آیم. من مادر مهسا هستم. من مادر سارینا هستم. من مادر تمام بچه‌هایی هستم که در این سرزمین کشته شدند. من مادر همه سرزمین ایران هستم. نه زن در سرزمین قاتلان.»

خانم معتمدآریا پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ نیز همراه با شمار دیگری از سینماگران به دیدار خانواده‌ کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در اعتراضات ایذه و خانواده الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی رفته بود.

در ماه‌های گذشته بسیاری از هنرمندان و سینماگران حامی مردم از سوی نهادهای حکومتی تحت فشارهای مختلف قرار گرفته و شماری از آن‌ها از جمله کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، دنیا راد و مژگان ایلانلو بازداشت هم شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy