Wednesday, Apr 19, 2023

صفحه نخست » نماینده مجلس: مردم اعتماد کنند، دلار و طلایشان را به دولت بدهند!

gavmish.jpgخیز مجلس و دولت ایران برای جمع‌آوری دلارهای در دست مردم

جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده که دولت اعتماد مردم را جلب کند تا مردم دلار و سکه‌‌هایشان را به دولت بدهند.

در ازای آن دولت به آنان ریال بدهد و یا اینکه مردم دلار و سکه‌ها را به دولت قرض بدهند تا مشکلاتش را حل کند و در آینده دلار و سکه را به صاحبانش بازپس دهد.

***

متوسط بهای دلار در هفته پایانی سال 1401 نسبت به هفته نخست همان سال بیش از 170 درصد رشد داشته است

العربیه - در پی تداوم بحران سقوط ارزش ریال، پول ملی ایران، یک نماینده مجلس این کشور پیشنهاد داد که دلارهای نزد مردم جمع‌آوری و به جای آن ریال به آنها داده شود.

به گزارش «رویداد24»، چهارشنبه، 30 فروردین جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و دلارهای خانگی را جمع‌آوری کند و به جای دلار به آنها ریال بدهد.»

او همچنین افزود: «مردم می‌توانند هر وقت که پولشان برسد، آن را از دولت پس بگیرند، برای طلا هم می‌توانیم این امر را پیاده سازی کنیم.»

سخنان این نماینده مجلس و زمزمه جمع‌آوری دلار از دست مردم در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران 22 فروردین اعلام کرد که «حدود 16 میلیارد دلار ارز دست مردم است اما از میزان سکه آماری نداریم.»

مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای جمع‌آوری دلار و بعضا ریال (نقدینگی) موجود در خانه‌های شهروندان کرده‌اند.

ناظران می‌گویند که طرح‌هایی چون پیش فروش خودرو و مسکن گرفته تا فروش اوراق مشارکت و تحریک بازار ارز برای تزریق ارز خانگی به بازار، از جمله این تلاش‌ها بوده است.

دو سال قبل نیز موضوع جمع‌آوری ارز از دست مردم در مجلس ایران مطرح شده بود. همان زمان، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان ارز خانگی را 19 ميليارد دلار برآورد و بر ضرورت جمع‌آوری دلار از مردم و پرداخت ریال به آنها تاکید کرد.

سال گذشته درست زمانی که رهبر ایران همزمان با اعتراضات سراسری مردم ایران بر ضرورت تقویت ارزش پول ملی تاکید کرد، ارزش پول ملی ایران به شدت سقوط کرد.

مرور بازار و مقایسه میانگین بهای دلار در هفته نخست سال 1401 با هفته پایانی سال نشان می‌دهد که متوسط بهای دلار در هفته پایانی سال نسبت به هفته نخست سال 1401 بیش از 170 درصد رشد داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy