Friday, Apr 28, 2023

صفحه نخست » درخواست سناتورهای آمریکایی از بایدن برای توقیف محموله‌های نفتی ایران

oiltanker.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز گزارش داده است از آنجا که که صادرات نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا افزایش یافته، سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند به یک سازمان دولتی فدرال، اختیار توقیف محموله‌های نفتی و گازی ایران را بدهد.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات در نامه‌ای به بایدن متذکر شدند که دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا بیش از یک سال می‌شود که امکان توقیف هیچ محموله نفتی ایران را نداشته است.

این سناتورها در نامه خود که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده، نوشته‌اند که اختیارات دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مصادره دارایی‌ها، به دلیل محدودیت‌های سیاسی پیش آمده در دفتر اجرایی وزارت خزانه‌داری این کشور، محدود شده است.

نه کاخ سفید و نه هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، هنوز در واکنش به این نامه اظهار نظر نکرده‌اند.

سناتورهای آمریکایی در نامه خود اعلام کرده‌اند که از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، این دفتر اقدام به ضبط حدود ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران کرده که مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای آن اهدافی غیرنظامی دارد اما تصور آمریکا بر این است که ایران با غنی‌سازی اورانیوم قصد تولید بمب هسته‌ای دارد.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در ماه گذشته اعلام کرد که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان خود از زمان وضع مجدد تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ رسیده است. بنا به گفته او، در سال گذشته ایران توانست نسبت به یک سال پیش از آن، ۸۳ میلیون بشکه نفت بیشتری صادر کند.

نامه دو سناتور یادشده آمریکایی که در مجموع به امضای دوازده سناتور رسیده است، روزی به کاخ سفید فرستاده شد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است.

رویترز می‌نویسد این جدیدترین عملیات از سلسله عملیات توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری بوده که ایران به آن دست زده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این نفتکش در پی تصادم با یک شناور ایرانی توقیف شده است.

یکی از دستیاران سناتور ارنست در گفت‌وگو با رویترز در این باره گفت: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند، برنامه ما [برای توقیف محموله‌های نفتی ایران] کاملاً رو به افول گذاشته است.»

سناتورها در نامه خود از بایدن خواسته‌اند به وزارت خزانه‌داری برای حمایت و تامین مالی برنامه دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا برای توقیف محموله‌های نفتی ایران در سال مالی جاری، دستور مستقیم بدهد و از این وزارتخانه بابت عدم اختصاص بودجه‌ای به توقیف محموله‌های نفتی ایران که مطمئن‌ترین راه برای اجرای تحریم‌ها محسوب می‌شود، توضیح بخواهد.

آمریکا سال گذشته تلاش کرد یک محموله‌ نفتی ایران را در حوالی یونان توقیف کند که همین موضوع باعث شد ایران نیز به توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس دست بزند. در پی این رخداد، دیوان عالی یونان حکم به بازگرداندن محموله نفتی به ایران داد و دو نفتکش یونانی نیز بعدتر آزاد شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy