Saturday, Apr 29, 2023

صفحه نخست » طرح پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا در دولت ابراهیم رئیسی

iriUS.jpgمعاون حقوقی ابراهیم رئیسی از ارائه طرح مذاکرات حقوقی مستقیم با آمریکا خبر داد و گفت این طرح به هیئت دولت پیشنهاد شده است

داریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اسلامی، حل اختلافات ایران و آمریکا را نیازمند مذاکراتی صرفاً حقوقی دانست و این مسیر را برای تعیین خسارت‌های وارد شده به ایران از سوی آمریکا بهترین شیوه ممکن نامید. دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این طرح را در حد پیشنهادی شفاهی نامید و گفت هیچ مذاکراتی هنوز آغاز نشده است.

او با اشاره به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در خصوص مهلت دوساله برای تعیین خسارات، مذاکرات حقوقی در دیوان رسیدگی را یادآور شد و تصریح کرد جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا هرکدام یک نماینده در دیوان دارند که می‌توان در همین دیوان رسیدگی باقی اختلاف میان خود و آمریکا را در مذاکراتی مستقیم به بحث بگذارند.

درحالی‌که معاون حقوقی ابراهیم رئیسی از پیشنهاد طرح مذاکرات حقوقی مستقیم میان ایران و آمریکا به دولت خبر می‌دهد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بیروت بار دیگر بر توافق صورت‌گرفته برای مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا تأکید کرده و مدعی شد ۱۳ ماه قبل توافقات لازم انجام شده؛ اما برخی ملاحظات طرف آمریکایی مانع رخ‌دادن مبادله شده است.

هم‌زمان با اظهارات حسین امیرعبداللهیان در خصوص توافق مجدد برای به‌روزرسانی صورت‌جلسه پیشین میان ایران و آمریکا، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده با رد ادعای امیرعبداللهیان گفت خبر جدیدی در این زمینه ندارد.

وِدانت پاتِل در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران توصیه کرد به اغلب سخنانی که از طرف جمهوری اسلامی بیان می‌شود به دیده تردید نگاه کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نگرانی ایران از انتخاب‌نشدن مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت جمهوری‌خواهان به عرصه قدرت در کاخ سفید که مخالف هرگونه مماشات و مذاکره با جمهوری اسلامی هستند سبب شده است دولت رئیسی به دنبال راهی برای احیای برجام و آزادکردن منابع مالی خود در ماه‌های پیش‌رو باشد.

به گفته کارشناسان یکی از دلایل احتمالی تغییر رویکرد جمهوری اسلامی می‌تواند مربوط به طرح نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در خصوص ممانعت از بازگشت دولت بایدن در ماه‌های مانده ریاست‌جمهوری به برجام باشد.

سایت خبری «فری بیکن» در گزارشی مدعی شده است نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در حال بررسی لوایحی شش‌گانه‌ای هستند که توانایی کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها در توافقات احتمالی با ایران را ناممکن می‌کنند.

جمهوری‌خواهان بر این باورند دولت بایدن تلاش دارد با طرحی تحت عنوان تعلیق موقت برخی تحریم‌ها، راهی برای دستیابی به مسیر مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی بیابد.

کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان که بزرگ‌ترین فراکسیون نمایندگان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان آمریکاست بارها بر مخالفت خود با هرگونه تلاش دولت بایدن برای احیای برجام تأکید کرده است.

جیم بنکس، رییس این کمیته آوریل ۲۰۲۲ در توییتی هشدار داده بود: «به نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی تضمین می‌دهیم، وقتی ما جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیریم برای کله‌پا کردن احیای برجام به دست بایدن و اعمال دوباره فشار حداکثری هر چه در توان داریم به کار خواهیم بست.»

افزوده‌شدن سازمان اطلاعات سپاه به لیست تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بخشی از برنامه تشدید فشار بر حکومت ایران است.

هفتم اردیبهشت شبکه صدای آمریکا در خبری اختصاصی مدعی شد سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور در مورد هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، تأیید کرده است که این مبالغ برای مصارف بشردوستانه در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد، اما ساعتی بعد وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرد.

علی خامنه‌ای بارها بر مسدود بودن مسیر مذاکره مستقیم جمهوری اسلامی با آمریکا تصریح کرده است. هرچند طبق اسناد منتشر شده گفتگوی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما و مذاکرات مستقیم جواد ظریف و جان کری در جریان مذاکرات برجام و آغاز مذاکرات مخفیانه با آمریکا در کشور عمان در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با نظر وی انجام شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها طی سخنان رسمی خود، استمرار دشمنی با آمریکا را خط‌قرمز نظام خوانده و گفته است تحت هیچ شرایطی مجوز مذاکرات رسمی و مستقیم با آمریکا را نخواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy