Wednesday, May 3, 2023

صفحه نخست » دیکتاتورها به کلمه رفراندوم حساسیت دارند

referendom.jpgرضا رئیسی

رفراندوم یعنی حق انتخاب. رفراندوم یعنی قدرت انتخاب، برای من، برای تو، برای ما و برای ایشان... برای همه. یادآوری رفراندوم انگشت‌گذاشتن بر نقطه‌ی حساس روحی دیکتاتورهاست.

دیکتاتورها در برابر این واژه ضعف دارند، برافروخته می‌شوند، رو ترش می‌کنند، ژست می‌گیرند و تلخی و تندی نشان می‌دهند. از آن‌جا که به خیال باطل‌شان نامیرا هستند و تا ابد در جایگاهی که ایستاده‌اند پابرجا می‌مانند تاب هیچ رقیبی را ندارند.

آن‌‌کس را که در برابر نظرات‌شان بگوید "‌آری‌" بر خوان بالا می‌نشانند و مدام بر او بذل و بخشش می‌کنند و آن‌کس را که گفت "‌نه‌" به نام‌آورترین سرسپردگان و قلدران‌شان حواله می‌دهند تا بگیرند، ببندند و به حسابش برسند. خود نیز می‌روند پی بازی "کی بود کی بود من نبودم."

در برابر ویرانی و خرابی‌ها هم به احدی پاسخگو نیستند. معنای رفراندوم ایست‌دادن به چنین رفتارهایی است. بگذار آن‌ها را خوش نیاید. بگذار تا می‌توانند به کلمه رفراندوم حساس باشند. بنا نیست من و شما از کمترین حقوق انسانی که قوانین بشری بر ما روا داشته است چشم‌پوشی کنیم.

هر گام که عقب بنشینیم دیکتاتور چند گام پیش می‌آید. خصلت‌شان همین است. این ما هستیم که آینده را می‌سازیم و سرنوشت‌مان را رقم می‌زنیم. دیکتاتورها فقط به خودشان می‌اندیشند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy