Wednesday, May 3, 2023

صفحه نخست » کشتار در مدرسه بلگراد؛ نوجوان مهاجم «فهرست قتل» تهیه کرده بود

01_belgrade.jpgبی بی سی - پلیس بلگراد می‌گوید نوجوانی که روز چهارشنبه با حمله به مدرسه محل تحصیل خود ۸ همکلاسی و یک مامور حفاظت را کشت از هفته‌ها پیش از کسانی که قصد قتل آنها را داشت، یک لیست تهیه کرده بود.

این نوجوان ۱۳ ساله سپس با دو قبضه سلاح پدرش که به طور قانونی هم خریداری شده بود به مدرسه خود در مرکز بلگراد، پایتخت صربستان، رفت و علاوه بر کشتن ۸ دانش‌آموز و یک مامور حفاظت مدرسه، ۶ دانش آموز و یک معلم را هم مجروح کرد.

انگیزه اصلی پشت این حمله خونین هنوز مشخص نیست و پلیس می‌گوید در حال تحقیقات اولیه است.

تیراندازی حدود ساعت ۸:۴۰ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت محلی آغاز شد و تنها دقایقی بعد ماموران مسلح با لباس‌های ضدگلوله اطراف مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار را که در محله وراکار بلگراد است محاصره کردند.

آن طور که پلیس می‌گوید این نوجوان ۱۳ ساله قبل از حمله امروز چند بار با سلاح های‌ پدرش برای تمرین تیراندازی به میدان تیر رفته بود.

پلیس پدر و مادر این نوجوان را هم بازداشت کرده است.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، ساعتی بعد از این حمله در یک نطق تلویزیونی آن را «سخت‌ترین روز کشورش طی تاریخ معاصر» دانست.

او گفته نوجوان مظنون برای بررسی‌های روانشناختی به یک کلینیک روانپزشکی اعزام خواهد شد. بنابر قوانین فعلی صربستان، این نوجوان به علت این که زیر ۱۴ سال دارد نمی‌توان مطابق قوانین مجرمانه با او برخورد کرد.

بر همین اساس هم الکساندر ووچیچ گفته دولت او لایحه کاهش سن مسئولیت مجرمانه به ۱۲ سال را در واکنش به این حمله خونین، در نظر خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری صربستان همچنین اصلاحات قانونی با هدف بازبینی در مجوزهای اسلحه و ممیزی دارندگان فعلی سلاح در این کشور را پیشنهاد کرده و گفته بنا دارد مقررات سختگیرانه‌تری هم برای کسانی که می‌خواهند از میدان‌های تیر برای تمرین تیراندازی استفاده کنند وضع شود.

پلیس بلگراد می‌گوید نوجوان مهاجم از یک ماه پیش برای این حمله برنامه‌ریزی کرده بود و لیستی از دانش‌آموزان و کلاس‌هایی که «الویت» دارند را برای خودش تنظیم کرده بود.

بیشتر قربانیان دانش‌آموزان متولد سال ۲۰۰۹ و به بعد هستند به این معنا که همگی در طیف سنی ۱۳-۱۴ سال هستند، هم‌سن مهاجم.

در صربستان برای همدردی با بازماندگان این حمله سه روز عزای عمومی اعلام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy