Thursday, May 4, 2023

صفحه نخست » حکم غیرمنتظره قوه قضاییه علیه دو بازیگر متهم به "آزارگری جنسی"

court.jpgشکایت قضایی «آزارگران جنسی» علیه ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو شکست خورد

رادیو فردا - شبنم فرشادجو، بازیگر، خبر داد دو بازیگر مرد سینما که پس از طرح اتهام «آزارگری جنسی» علیه آنها، در قوه قضاییه طرح شکایت کرده بودند، در این پرونده «بازنده» شدند.

خانم فرشادجود در حساب اینستاگرام خود با انتشار این خبر نوشته «ما بُردیم». این پُست را ترانه علیدوستی، دیگر بازیگر سینما نیز که حبیب رضایی و مهدی کوشکی، متهمان به «آزار جنسی» از او نیز شکایت کرده بودند، لایک شده است.

فرشادجو در توضیح نوشته:‌ «در پی شکایت حبیب رضایی و مهدی کوشکی علیه اینجانب شبنم فرشادجو، ترانه علیدوستی و بابک کریمی به همراه چند هنرمند دیگر، به اتهام افترا، توهین و نشر اکاذیب به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدم.»

alisoosti.jpg

او درباره موضوع شکایت نیز نوشته «مربوط به پستی از من با موضوع عدم حمایت از شخص متهم به خشونت و آزارگری جنسی بود که منتشر کرده بودم و سایر دوستان بازنشر کردند.»

فرشادجو اضافه کرده پس از احضار از سوی بازپرس، با آنکه وی در ایران نبود و نتوانست در دادسرا حاضر شود، اما دیگر افرادی که در این پرونده از آنها شکایت شده بود، «در دادسرا حاضر شده و به تفصیل دلایل و شهود خود را ارائه کردند و بازپرس نیز تحقیقات مفصلی را انجام داده که منجر به صدور قرار منع تعقیب شد.»

000.jpg

این بازیگر تأکید کرده با آنکه حبیب رضایی و مهدی کوشکی به عنوان شاکیان این پروند، «باز هم به قرار صادره اعتراض کردند اما قرار صادره در دادگاه نیز به نفع ما تأیید شد و همگی از اتهام ،افترا و توهین تبرئه شدیم.»

فرشادجو به صراحت نوشته «به عبارت دیگر ما امر غیرواقعی و کذبی را به حبیب رضایی و مهدی کوشکی منتسب نکرده و تنها حقیقت را بیان کردیم.»

موضوع آزار جنسی در سینما و تئاتر پس از آن بالا گرفت که در پی افشاگری برخی بازیگران و سینماگران زن علیه برخی مردان سینما، ده‌ها تن از زنان سینماگر در فروردین سال ۱۴۰۱ بیانیه‌ای اعتراضی در این باره منتشر کردند.

این زنان سینماگر در بیانیه‌ خود اعلام کردند در سازوکار سینمای ایران «هر فرد صاحب قدرت و شهرتی» می‌تواند «از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری کند، بی‌‌آن‌که نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند».

پس از آن، پنج سینماگر زن کمیته مستقلی برای پیگیری موارد «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» در سینما و تئاتر تشکیل داده‌اند که ترانه علیدوستی نیز یکی از آنان است.

هانیه توسلی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی دیگر اعضای این کمیته مستقل هستند که قرار است با کمک حقوقدانان و مشاوران، مطالبات مندرج در بیانیه سینماگران زن را پیگیری کنند.

تابستان سال ۱۴۰۰ چند روایت از «آزارگری» و «تعرض» حبیب رضایی، بازیگر سرشناس، نسبت به دیگران در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شده بود. اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز روایت دیگری در شبکه‌های اجتماعی از مهدی کوشکی، بازیگر و کارگردان تئاتر، به‌ عنوان «آزارگر جنسی» منتشر شد.

با این حال خرداد ماه سال گذشته، سخنگوی قوه قضائیه بدون اشاره به نام، از اعلام شکایت سینماگری که خود اخیراً متهم به آزار جنسی شده خبر داد، اما نام او را اعلام نکرد.

اما ساعتی بعد وب‌سایت امنیتی «مشرق» در خبری نوشت که فرد شاکی حبیب رضایی است که از شبنم فرشادجو و ترانه علیدوستی به دلیل انتشار عکسی از او به عنوان متهم به تعرض در حساب اینستاگرام خانم فرشادجو که توسط خانم علیدوستی هم بازنشر شده شکایت کرده است.

شماری از سینماگران و فعالان زن، با انتشار حکم دادگاه در رفع اتهام از علیدوستی و فرشادجو، تبرئه شدن آنها را در سیستم قضایی جمهوری اسلامی که از آن به عنوان «زن‌ستیز» نام برده‌اند، «مهم» و «کم‌سابقه» ارزیابی کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy