Monday, May 15, 2023

صفحه نخست » اشتباه باور نکردنی دکتر سروش در مورد نرسیدن عقل فیلسوفان خردگرا به دعا و رابطه مافوق طبیعی با خدا!؛ ف. م. سخن

IMG_2428.pngمن همیشه جناب دکتر عبدالکریم سروش را فردی اهل مطالعه و آگاه به مسائل فلسفه اسلامی و جهانی می دانستم ولی سخنان اخیر ایشان در این مورد که عقل فیلسوفان ما به دعا کردن و رابطه به خدا نمی رسید، و در هیچ فلسفه ای از فلسفه های جهان که از فجر تاریخ تفکر و فلسفه آغاز شده تا فیلسوفان دیگر،،، هیچگاه بحثی از دعا مطرح نشده است مرا اندکی نسبت به این باور مردد کرد.

من با غور و تفحص در اعماق کتب سه فیلسوف، یعنی دکارت و کانت و از جدید تر ها برتراند راسل، نمونه هایی از دعا کشف نمودم که آن ها را جهت اطلاع جناب دکتر و سایر خوانندگان در زیر می آورم.

جناب رنه دکارت، فیلسوف بزرگ فرانسوی، تحت تاثیر آموزه های اسلامی یی که متاله اسپانیایی، فرانچسکو سوآرز، معروف به دکتر اکسیمیوس،،، با آن ها آشنا بود، یک سری ادعیه به زبان فرانسوی منتشر کرد که مشهور ترین دعای وی دعای هنگام مجامعت و نزدیکی با بانوان است که از حضرت علی (ع) اقتباس کرده و می گوید:
Ô Allah, j'ai rendu licite son intimité par Ton ordre et je l'ai acceptée en tant que dépôt. Si Tu me destines un enfant d'elle, fais-le de sexe masculin et parfait, et ne donne aucune part ni association au diable en lui.

رساله ی Le Discours de la méthode رنه دکارت، صفحه ی ۲۸

ترجمه ی فارسی:

خدایا! من این زن را به امر تو برای خودم حلال قرار دادم و او را به عنوان امانتی از طرف تو پذیرفتم. پس اگر مقدر کردی که از او فرزندی برای من به دنیا بیاید، او را پسر و سالم قرار بده. برای شیطان نیز هیچ بهره و نصیبی از آن فرزند قرار نده.

شارحین آثار دکارت می گویند دکارت هر بار قصد نزدیکی و مجامعت با زنان را داشته این دعا را می خوانده بعد روی زنان می افتاده است.


یا جناب ایمانوئل کانت، فیلسوف شهیر آلمانی در اثر یگانه ی خود، سنجش خرد ناب «Kritik der reinen Vernunft»، صفحه ی ۱۲۳ با عنایت به قرآن مجید می گوید برای در امان ماندن از شیطان رجیم باید این دعا را خواند که:
Wahrlich, jene, die gottesfürchtig sind, erinnern sich, wenn sie von einer Anfechtung des Teufels berührt werden, und sie werden plötzlich klar sehend.

اهل تقوا هرگاه شیطان به سراغ آن ها می آید، به یک باره به یاد خدا می افتند، بعد صاحب بصیرت می شوند و می فهمند این فکر مال خودشان نیست و مربوط به شیطان بزرگ است در نتیجه آن را کنار می زنند و همین که کنار می زنند آرام می شوند...

جناب برتراند راسل که یکی از فلاسفه ی نزدیک به زمان ما و شخصیتی ضد جنگ است، ایشان هم به دعا معتقد بود و مثلا برای خاتمه دادن هر چه سریع تر به جنگ ها این دعا را می کرد که:
O Allah, You are the Revealer of the Book, Swift in account, defeat the enemies. O Allah, defeat them and shake them.

خدایا، تو نازل ‌کننده کتاب و سرعت‌بخش در حسابرسی هستی، خودت دشمنان را نابود کن؛ خدایا! دِ آنها را نابود و متزلزل بفرما دیگر!

بنابر این بر خلاف تصور جناب دکتر سروش، فیلسوفان متکی به عقل و خِرَد، که نباید به موهومات و مجهولات دل ببندند آن ها هم همیشه یک دست شان به سمت آسمان و یک چشم شان به عملیات محیرالعقول خداوند عالمیان بوده که به یک اشارت او، و بر خلاف قوانین جاری در طبیعت، جهان می توانسته کن فیکون شود و همه چیز بر خلاف تصور اهل عقل به یک باره دگرگون گردد. :)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy