Monday, May 15, 2023

صفحه نخست » سیاست جدید بانک مرکزی برای "به ثبات رساندن" بازار ارز

dollar.jpgرادیو بین المللی فرانسه - رئیس کل بانک مرکزی ایران از اقدامات جدید بانک مرکزی در بازار ارز و سیاست‌های محدودکننده برای جلوگیری از تقاضای تازه به این بازار خبر داده است، اقداماتی که به گفته این مقام ارشد بانک مرکزی می‌تواند «ثبات» را به بازار ارز بازگردانده و مانع از افزایش «هیجانی» نرخ ارزهای خارجی در ایران شود. ناظران سیاست‌ها تازه محدودکننده‌ از سوی بانک مرکزی را عاملی موثر در ثبات بازار ارز ایران ارزیابی نمی‌کنند.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران، با بیان اینکه «در مقابله با فساد جدی قرار داریم»، از تشکیل «کمیته ویژه بانک مرکزی» به منظور برخورد با موارد تخلف خبر داده و گفته است: با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی‌های بانکی و غیربانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم.

رئیس بانک مرکزی، همچنین، تاکید کرده است: بانک مرکزی، از این پس، ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری می‌کند و در اختیار واردکننده‌ها قرار خواهد داد.

فعالان اقتصادی در واکنش به این تصمیم می‌گویند: این اقدام بانک مرکزی را به بازار تبدیل خواهد کرد، زیرا این ساختارِ عملیات تجاری است که برای بانک مرکزی طراحی نشده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با وجود اینکه چند روزی از اظهارات رئیس بانک مرکزی درباره سیاست‌گذاری‌های جدید می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد هنوز گمانه‌زنی و بحث درباره تحلیل آن کامل نشده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیل موضوع حذف واسطه‌ها نوشته است: «جامعه اقتصادی کم کم در حال درک (اظهارات رئیس بانک مرکزی) است و شاید بهترین گزینه برای سنجش آثار این سیاست جدید اشخاصی باشند که بطور مستقیم از آن سیاست سود یا زیان می‌بینند: فعالان اقتصادی غیردولتی».

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر حذف واسطه در بازار ارز در حالی عنوان شده است که از ابتدای ماه اردیبهشت، نرخ دلار در ایران روند افزایشی یافته است.

این روند در روزهای اخیر مسیر ثابتی را طی می‌کند اما ناظران معتقدند سیاست‌های محدودکننده بانک مرکزی نمی‌توانند از خیز احتمالی بهای دلار در بازار ایران ممانعت کند.

همزمان با اعلام تصمیمات جدید بانک مرکزی مبنی بر «حذف واسطه‌ها» از بازار ارز، شماری از معامله‌گران از سوی نهادهای امنیتی فراخوانده شده و تذکر گرفتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy