Saturday, May 20, 2023

صفحه نخست » گزارش تحلیلی روزنامه اورشلیم: کوروش زمانه ما‌

rp.jpgاورشلیم‌ پست نوشت: « پسر پادشاه فقید ایران دولت در تبعید را با هدف [به ارمغان] آوردن دموکراسی به ایران رهبری می‌کند»

نویل تِلِر - ایندیپندنت فارسی

روزنامه اورشلیم‌‌پست با انتشار مقاله‌ای در مورد شاهزاده رضا پهلوی، او را «کوروش زمانه» توصیف کرد.

این مقاله با اشاره به سفر اخیر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل نوشت پسر پادشاه فقید ایران «دولت در تبعید را با هدف [به ارمغان] آوردن دموکراسی به ایران» رهبری می‌کند.

نویل تِلِر در ادامه مقاله مورد نظر نوشت: «رضا پهلوی، مردی که متولد شد تا روزی پادشاه شود، و کسی که در ۱۹ سال اول عمر خود ولیعهد کشورش بود، در ماه آوریل برای اولین بار به اسرائیل سفر کرد.»

این مقاله که روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه)، منتشر شد می‌افزاید: «هنگامی که محمدرضا شاه پهلوی، در ۱۷ ژانویه ۱۹۷۹ پس از تحرکات خشونت‌آمیز انقلابی و نافرمانی ارتش، به تبعید خودخواسته رفت، پهلوی جوان دانشجوی خلبانی هواپیماهای جنگنده در پایگاه هوایی ایالات متحده آمریکا در تگزاس بود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نویسنده می‌نویسد: «دو هفته بعد، آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی، بر کشور تسلط یافت. نه پهلوی و نه پدرش دیگر به ایران پا نگذاشتند.»

اورشلیم‌ پست سپس به اظهارات شاهزاده رضا پهلوی هنگام سفر به اسرائیل اشاره کرد و از قول او نوشت: «برای رساندن پیام دوستی از طرف مردم ایران به اسرائیل سفر می‌کنم. می‌خواهم مردم اسرائیل بدانند جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. پیوند دیرین میان مردم ما می‌تواند به نفع هر دو ملت احیا شود. به اسرائیل می‌روم تا نقش خود را در ساختن آینده روشن ایفا کنم.»

شاهزاده رضا پهلوی و همسرش، در سفرشان به اسرائیل با شماری از مقام‌ها و مسئولان اسرائیلی از جمله نخست‌وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو، ملاقات کردند.

بازدید از دیوار ندبه، شرکت در مراسم سالانه گرامیداشت قربانیان هولوکاست، بازدید از موزه ید وشم، ملاقات با اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار، بازدید از مرکز جهانی بهاییان در حیفا و سخنرانی در دانشگاه حیفا از جمله فعالیت‌های شاهزاده رضا پهلوی در این سفر به شمار می‌رود.

شاهزاده رضا پهلوی در سخنانش در نشست فوق گفت: «چنان که کوروش به آزادی یهودیان از بابل کمک کرد و به بازسازی معبدشان کمک کرد، امروز مردم من در اسارت‌اند و معبدی دارند که باید بازسازی شود. ایران معبد ما است، کنار ما بایستید.»

مطلب بالا خلاصه‌ای بود از مقاله «The Cyrus of Our Time»، به قلمِ نویل تِلِر، که روز جمعه در روزنامه اورشلیم‌پست منتشر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy