Saturday, May 20, 2023

صفحه نخست » خامنه‌ای: نرمش قهرمانانه‌ام را بد فهمیدید

narmesh.jpgمنظورم عقب‌نشینی نیست، نجنگیدن با صخره است

بی بی سی - آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از لزوم «داشتن انعطاف در موارد لازم برای دور زدن موانع سخت و صخره‌ای و ادامه دادن مسیر» صحبت کرده و از اظهارات چند سال پیش خود و اصطلاح «نرمش قهرمانانه» دفاع کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر خارجه، برخی دیپلمات ها، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور گفته نشان دادن انعطاف «جاهایی لازم است» اما «به معنی عقب نشینی نیست» او گفته چنین انعطافی «معنای تقیه» دارد.

این دیدار در ابتدای جلسه سالیانه سفرای ایران و روسای نمایندگی های خارج از کشور، انجام شده است که معمولا نیمه اول سال خورشیدی در تهران برگزار می‌شود.

آقای خامنه‌ای گفته «حفظ اصول منافاتی با مصلحت» ندارد و ادامه داده است که »البته چند سال قبل که مفهوم "نرمش قهرمانانه" مطرح شد، در خارج و برخی در داخل برداشت غلط کردند؛ چرا که مصلحت یعنی یافتن راهی برای گذشتن از کنار موانع دشوار و ادامه دادن راه برای رسیدن به هدف».

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و در شرایطی که مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در عمان بر سر برنامه اتمی، قرار بود به شکل علنی پیدا کند، آقای خامنه ای در یک سخنرانی در آبان آن سال گفته بود «نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است».

از این تعبیر آقای خامنه‌ای به معنی تمایل جمهوری اسلامی ایران به کاهش تنش بین‌المللی و انگیزه‌ای برای توافق اتمی از جمله با ایالات متحده آمریکا یاد شده بود.

«انعطاف یک جاهایی لازم است، همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم»

ایران و شش قدرت جهانی شامل اعضای دائم شورای امنیت به همراه آلمان، چند هفته پس از آن سخنرانی به یک توافق موقت اتمی رسیدند و مدتی بعد هم توافق هسته‌ای برجام به دست آمد. ایالات متحده نقشی اساسی در رسیدن به این توافق ایفا کرده بود.

آقای خامنه‌ای در اظهارات امروز خود منظورش از «نرمش قهرمانانه» را توضیح داده و گفته «انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت می‌کنید، به یک صخره‌ای می‌رسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم».

آقای خامنه‌ای در اظهارات امروز خود بار دیگر بدون اشاره مستقیم یا نام بردن، از سیاست‌های دولت‌های پیشین انتقاد کرده و گفته «ما در طول این سال‌ها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر التماسی است، دیپلماسی التماسی. ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده».

اظهارت آقای خامنه‌ای می‌تواند نشانه ای تمایل جدید در جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش‌های فزاینده خود با غرب باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy