Thursday, May 25, 2023

صفحه نخست » ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی: داروهای اعصاب مثل «نقل و نبات» بین زندانیان توزیع می‌شود

25-5.jpgصدای آمریکا - ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای از زندان اوین به نقض اصل «محرمانگی بین پزشک و بیمار» توسط رسانه قوه قضاییه و انتشار گزارشی درباره بیماری‌اش واکنش نشان داد و گفت که مقامات زندان داروهای اعصاب و روان را مثل «نقل و نبات» بین زندانیان پخش می‌کنند.

این روزنامه‌نگار زندانی در این نامه‌ که روز پنج‌شنبه چهارم خرداد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، تأکید کرد که در بند هشت زندان قرچک که ویژه زنان است و او پیشتر در آن جا نگهداری می‌شد، دختران جوان «به اشکال فجیع و اکثرا با ضرب و شتم و توهین و تحقیر بازداشت» شده بودند و «گرفتن اعتراف اجباری و تواب‌سازی، حسابی رونق» داشت.

او با بیان این که مسئولان زندان توجه نداشتند بازداشت‌شدگان «چه فشاری را تحمل می‌کنند»، بازداشتگاه را «روشی برای تحت فشار گذاشتن و شکنجه متهم» معرفی کرد.

این روزنامه‌نگار زندانی با تأکید بر «تروما و اضطراب و ترس» بازداشت‌شدگان، به خودکشی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان پس از شنیدن مرگ یلدا آقافضلی اشاره کرد و گفت، «یلدا را شما کشتید» و «بازداشتگاه برای شما روشی برای تحت فشار گذاشتن و شکنجه متهم است، نه زمانی برای انجام تحقیقات.»

ویدا ربانی همچنین گفت که بیماری اعصاب و روان او از «اسفند ۱۳۹۸» پس از «آن آبان خونین و تهدیدهای اطلاعات سپاه بعد از سقوط هواپیما و تجمع دانشگاه امیرکبیر و بازداشت وزارت اطلاعات» آغاز شده است.

این روزنامه‌نگار زندانی با بیان این که اصل «محرمانگی بین بیمار و پزشک» با گزارش خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه، از سابقه بیماری او، زیر پا گذاشته شده است، گفت که در زندان قرچک مسکن و داروهای آرام‌بخش مثل «نقل و نبات» با یک چرخ دستی که به آن «کالسکه شادی» می‌گویند، بین زندانی‌ها توزیع می‌شود.

ویدا ربانی مهر ۱۴۰۱ بازداشت شده و با وجود وضعیت نامناسب جسمی همچنان در زندان است. منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که مقامات قضایی از اعزام او به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.

بنا بر گزارش منابع حقوق بشری، زندانیان در ایران علاوه بر تحمل فشارهای روحی، از امکانات مناسب بهداشتی و داشتن حق درمان مناسب محروم می‌مانند.

بنجامین بری‌یر که به‌تازگی آزاد شده،اعلام کرده که برای درمان روحی و جسمی خود در بیمارستان بستری شده است. خواهر او به صدای آمریکا گفته که این شهروند فرانسوی اکنون نگران سایر زندانیان، از جمله گروگان‌های دیگر در ایران است.

همچنین برادر فاطمه سپهری، فعال سیاسی زندانی در مشهد که بدون تکمیل دوره درمان پس از جراحی دست چپش به زندان وکیل‌آباد بازگردانده شده بود، به صدای آمریکا گفته است که زخم دست خواهرش سر باز کرده و او را دوباره به بیمارستان برده‌اند،‌ اما پس از پانسمان به زندان بازگردانده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy