Friday, Jun 2, 2023

صفحه نخست » دست دوستی آمریکا به سوی تهران

biden.jpgآزادسازی دارایی‌ها و چشم‌پوشی از تخلف‌های هسته‌ای؛ آمریکا دست دوستی به سوی تهران دراز می‌کند؟

جو بایدن علاوه بر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تخلف‌های هسته‌ای پیشین و فعلی ایران پایان بدهد

ایندیپندنت فارسی - به نظر می‌رسد دولت بایدن در نظر دارد با جمهوری اسلامی به توافق برسد و در قبال آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و همچنین از تخلف‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کند.

این در حالی است که در فوریه سال جاری، گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد کرده است. به گزارش اورشلیم پست، در ماه جاری نیز عکس‌های محرمانه‌ به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ایران در حال حفر تونل در تاسیسات هسته‌ای نطنز است‌ــ به نظر می‌رسد تونل‌ها آن‌قدر عمیق است که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل را تاب بیاورد. به عقیده نویسنده اورشلیم پست، این امر نشانه‌ای روشن است که ایران از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست برنداشته است.

با وجود این، جو بایدن علاوه بر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تخلف‌های هسته‌ای پیشین و فعلی ایران پایان بدهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

جان هانا و ریچارد گلدبرگ، از بنیاد دفاع از دموکراسی، در هفته جاری هشدار دادند چنین اقدامی «بد و حتی از روی استیصال خواهد بود، توافقی که از موضع ضعف آمریکا است».

به گفته آنها، دولت بایدن دنباله‌رو سیاست دولت اوباما است زیرا مایل نیست از طریق دیپلماسی فشار و اقدام قهرآمیز، آنچه لازم است انجام دهد تا جلو برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد.

به عقیده هانا و گلدبرگ، بایدن بیمناک است که اگر ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، آمریکا یا اسرائیل ناچار شوند روی حرفشان بمانند و از طریق اقدام نظامی جلوی ایران را بگیرند.

هانا و گلدبرگ در ادمه تاکید کردند: «از دیدگاه دولت بایدن، باج‌دهی به ایران راحت‌ترین راه برای جلوگیری از بدترین پیامدهای برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و یک درگیری نظامی بزرگ از سوی دیگر است. و از نظر آن‌ها، تعلیق تحریم‌ها برای دستیابی به این نتیجه، بسیار ساده‌تر و کم‌‌خطرتر از انجام کار دشوار و تخصیص منابع موردنیاز گزینه نظامی عملی آمریکا برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران است.»

به عقیده این دو عضو بنیاد دفاع از دموکراسی بهای این اقدام آمریکا «تثبیت و تقویت یک رژیم حامی تروریسم در ایران است که در حال حاضر زیر فشار نه فقط تحریم‌ها بلکه نارضایتی داخلی عمیق قرار دارد».

این در حالی است که هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در سخنانی کم‌سابقه، به‌صراحت گفت اسرائیل ممکن است به‌دلیل «چشم‌انداز تحولات منفی احتمالی»، علیه تاسیسات هسته‌ای ایران «وارد عمل شود». او در ادامه افزود: «ما توانایی حمله به ایران را داریم، و به آنچه ایران سعی دارد پیرامون ما بسازد بی‌تفاوت نیستیم.»

به نوشته اورشلیم پست، این در حالی است که دیپلماسی منطقه‌ای کلی‌تر محاسبات اسرائیل را پیچیده‌تر می‌کند. واشنگتن انتظار دارد اسرائیل در قبال همکاری آمریکا در سایر مسائل مهم، به توافق آمریکا با ایران رضایت بدهد. این موارد مهم حمایت آمریکا از اسرائیل در مقابل فلسطینی‌ها در مجمع‌ سازمان ملل در پاییز سال جاری، تعدیل لحن انتقادآمیز آمریکا در مورد شهرک‌سازی و مسائل امنیتی، کاهش فشار آمریکا به اسرائیل در رابطه با مسائل داخلی، استقبال گرم از بنیامین نتانیاهو در واشنگتن، و مصالحه آمریکا با عربستان سعودی را شامل می‌شود که برای موفقیت در برقراری رابطه اسرائیل و عربستان سعودی حیاتی است.

احیای همکاری نزدیک میان واشنگتن و ریاض برای ثبات منطقه و ورود عربستان سعودی به پیمان ابراهیم اهمیت دارد. به بیان دیگر، مسیر عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض از واشنگتن می‌گذرد.

با وجود این، نویسنده اورشلیم پست تردید دارد دولت بایدن توانایی یا آمادگی‌اش را داشته باشد بهای احیای همکاری نزدیک آمریکا و عربستان سعودی را بپردازد، چنین اقدامی ممکن است امضای یک پیمان دفاعی، تامین تسلیحات پیشرفته، یک توافق اقتصادی جامع، و از همه بحث‌برانگیزتر، موافقت آمریکا با برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی را در پی داشته باشد.

به نوشته اورشلیم پست، مشکل دیگر این است که تجربه نشان داده توافق و تسلیم آمریکا در مقابل ایران فقط جاه‌طلبی‌های سلطه‌جویانه جمهوری اسلامی را بیشتر می‌کند.

نویسنده اورشلیم پست معتقد است اسرائیل باید منافع امنیتی‌اش را در اولویت قرار دهد، که در گرو جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و ممانعت از تلاش‌ ایران برای محاصره اسرائیل با نیروهای نیابتی مسلح است، و پذیرش یک توافق هسته‌ای مخرب دیگر با ایران سنخیتی با منافع اسرائیل ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy