Monday, Jun 5, 2023

صفحه نخست » عقب‌نشینی‌ موضعی جمهوری اسلامی برای کاهش دشمنی؟ + ادعای رهبری

kham.jpgرادیو فردا - رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر با ربط‌دادن اعتراضات مردم ایران به «دشمنان»، همزمان به مردم معترض و غرب حمله کرد و گفت که «دشمنی»ها با جمهوری اسلامی با «عقب‌نشینی‌های موضعی» از بین نمی‌رود.

علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۴ خرداد در سخنرانی سالانه خود در مقبره روح‌الله خمینی در جنوب تهران گفت: «جوان‌های ما توجه داشته باشند، دشمنی استکبار با عقب‌نشینی‌های موضعی از بین نمی‌رود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی معمولا برای خطاب قرار دادن آمریکا از عبارت ایدئولوژیک «استکبار» یا «استکبار جهانی» استفاده می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره به موضوع خاصی در سیاست داخلی یا سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ادامه داد: «برخی خیال می‌کنند اگر در فلان موضع عقب‌نشینی کنیم، دشمنی آن‌ها با ما کم می‌شود؛ این خطاست.»

یک روز پیش از این اظهارات، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در یادداشتی، از «سازش» در سیاست خارجی دفاع کرد و خواستار «درک درست و انتخاب هوشمندانه» شد.

علاوه بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخیر انتقادها از گشت ارشاد افزایش یافته و حضور گسترده زنان و دختران ایرانی بدون حجاب اجباری در عرصه عمومی، سیاست «حجاب اجباری» جمهوری اسلامی را به‌طور گسترده و جدی به چالش کشیده است.

با این حال، محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری، حجاب را «نماد جمهوری اسلامی» ایران دانسته و به مقام‌های حکومتی هشدار داد که نباید در این موضوع «مسامحه» کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود که در سال‌مرگ روح‌الله خمینی انجام شد، همچنین اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» را بار دیگر «تلاش دشمن» علیه جمهوری اسلامی خواند و همچون گذشته مدعی شد که این اعتراضات با «پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد».

جمهوری اسلامی در عمر بیش از چهل ساله خود هرگز اعتراضات مردمی و گروه‌های مختلف منتقد یا مخالف خود را به رسمیت نشناخته و با مرتبط عنوان‌کردن آن‌ها به خارج از کشور، این اعتراضات را به‌طور کامل سرکوب کرده است.

علاوه بر سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که بر اساس گزارش‌ رویترز حدود ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت، نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات اخیر نیز بیش از ۵۰۰ معترض، ازجمله ده‌ها کودک، را کشتند.

خامنه‌ای در سخنرانی خود از سرکوب این اعتراضات دفاع کرد و گفت: «جوان‌های متعهد در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها کارهای بزرگی انجام دادند. بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها و بسیج اقشار در تمام شهرها به وظایف خودشان عمل کردند.»

اسنادی که به‌تازگی از هک وب‌سایت ریاست‌جمهوری به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که پس از پیوستن دانشجویان و اساتید به اعتراضات مردمی، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، در کنار سرکوب خونین در خیابان‌ها، انواع شیوه‌های سرکوب جداگانهٔ دانشجویان و اساتید را نیز برای خاموش‌کردن صدای اعتراضات به کار گرفته‌اند.

این در حالی است که بر اساس یکی از این اسناد، سردار حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله تهران، در یک جلسه محرمانه شورای امنیت کشور گفته است «۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت دانشگاه‌ها معترض‌اند و نظام باید در این زمینه وقت بگذارد».

علی خامنه‌ای همچنین فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور را «عناصر خائن» و «مزدور» توصیف کرد و مردم معترض داخل کشور را «پیاده‌نظام آن‌ها در داخل» خواند و افزود معترضان «ترکیبی از آدم‌های مغرض و بیشتر از آن افراد غافل و برخی اراذل و اوباش بودند».

رهبر جمهوری اسلامی درباره معترضان همچنین گفت «در لایه‌های اجتماع عناصر بی‌مبالات و غیرپایبند وجود دارند» و در عین حال تأکید کرد «این‌ها ملت ایران نیستند».

در جریان اعتراضات خیابانی که تا چند ماه در بسیاری شهرهای ایران ادامه داشت، شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی ازجمله شعارهای اصلی و همیشگی مردم معترض بود و همچنان در هر تجمع اعتراضی علیه علی خامنه‌ای به‌عنوان «دیکتاتور» شعار سر داده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy