Tuesday, Jun 6, 2023

صفحه نخست » پاسخ محمدجواد ظریف به انتقادها از یادداشت اخیرش

01_zarif.jpgمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق با انتشار توئیتی به نقد برخی منتقدان از یادداشت آرزو و امکانات واکنش نشان داد.

نوشته کوتاه چند روز پیش بنده به بحث و نقدهای فراوانی انجامیده، که امری مبارک است.

اما دیدنی است که چگونه کلمات «نکوهش» ترکمانچای و «جلوگیری» از ترکمانچای ها به«توجیه»، «تحسین» و حتی «تقدیس» برگردانده شده‌اند.

امان از سلطه سیاسی‌کاری حتی بر واژگان فارسی!!1_zarif.jpg

حمله کیهان و ایران به یادداشت ظریف و پاسخ او: امان از سلطه سیاسی‌کاری حتی بر واژگان فارسی

ایران اینترنشنال - روزنامه‌های کیهان و ایران در مقاله‌هایی به محمدجواد ظریف حمله کرده و نوشتند وزیر خارجه دولت حسن روحانی برای دفاع از عملکرد خود به «تحسین» قرارداد ترکمنچای پرداخته. ظریف اما در پاسخ، با تاکید بر تحریف سخنش از سوی این روزنامه‌ها نوشت: «امان از سلطه سیاسی‌کاری حتی بر واژگان فارسی.»

روزنامه کیهان در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد منتشر کرد به یادداشت اینستاگرامی جواد ظریف پرداخت که در آن جمله معروف «خودمان انتخاب کردیم» را توضیح داده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی در یادداشت خود گفته برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم.

کیهان اما با حمله به او، نوشت ظریف که سال ۹۷ از قیاس برجام با عهدنامه ننگین ترکمانچای از سوی منتقدان «برآشفته» بود، پنج سال بعد با این پیش‌فرض که «برجام در واگذاری امتیازات به دشمن شبیه آن قرارداد بوده» به «تحسین» ترکمانچای پرداخته تا «فجایع برجام را توجیه کند».

در این مقاله آمده است: «وزیر امور خارجه سابق در حالی برای دفاع از عملکرد خود به‌طور ضمنی به تمجید از قرارداد نگین ترکمانچای روی آورده است که به موجب این قرارداد‌، ایالت‌های ایروان و نخجوان و بخش‌هایی از تالش از خاک ایران جدا شد.»

روزنامه وابسته به رهبر جمهوری اسلامی همچنین نوشت ظریف و روحانی در دوره هشت ساله گذشته تمام همت خود را صرف «جلب اعتماد و رضایت آمریکا و اروپا» کردند و در آخر از دستاورد «تقریبا هیچ» در دولت باراک اوباما به «مزایای نزدیک به صفر» در دولت دونالد ترامپ رسیدند.

به گفته کیهان همچنین ظریف و روحانی با «خام‌اندیشی، ظرفیت‌های کشور را هشت سال معطل کردند» و حالا ظریف به جای «عذرخواهی» زبان به «تحسین قرارداد ننگین ترکمانچای» گشوده است چرا که خود نیز با «دست‌فرمان ترکمانچای پای برجام را امضا کرده است».

روزنامه ایران هم روز سه‌شنبه در یادداشتی با عنوان «نه آقای ظریف! ما آرزواندیش نیستیم» نوشت ظریف هنوز در «عقده حقارت در برابر محبوبیت سردار [قاسم] سلیمانی دست و پا می‌زند» و در این یادداشت می‌خواهد «ما انتخاب کردیم» خود را «توجیه» کند اما در واقع آن را «تحریف» می‌کند.

در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است: «ایده دولت اعتدال این بود که بیایید از آرزوهای خود دست بکشیم و به آنچه کدخدا برای ما پسندیده رضایت دهیم تا از مواهب و نعمت‌های این دنیا برخوردار شویم. هشت سال مملکت برای این ایده به فنا رفت اما کدخدا همین که همه امتیازها را گرفت پشت پا زد به همه وعده‌ها.»

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی در واکنش به این یادداشت‌ها، در توییتر خود، بحث‌ها و نقدها درباره نوشته کوتاه چند روز پیش خود را «امری مبارک» خواند ولی در ادامه اضافه کرد: «اما دیدنی است که چگونه کلمات "نکوهش" ترکمانچای و "جلوگیری" از ترکمانچای‌ها به "توجیه"، "تحسین" و حتی "تقدیس" برگردانده شده‌اند.»

ظریف در ادامه به کنایه نوشت: «امان از سلطه سیاسی‌کاری حتی بر واژگان فارسی.»

او روز ۱۳ خرداد در اینستاگرام خود یادداشتی کوتاه منتشر و در آن تاکید کرد که در ۷۵ سال برنامه‌ریزی توسعه، منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده، چون بیشتر برنامه‌ها به جای «ترسیم مسیر جبران عقب‌ماندگی‌ها متناسب با امکانات و فرصت‌ها، حدیث آرزومندی رهبران کشور» بوده‌اند.

ظریف مدعی شد جامعه از افرادی که برای کاستن گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه دست به اقدام می‌زنند، به عنوان «سازشکار» و حتی «خائن» یاد می‌کند.

او نوشت که برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» آرزوهایمان را در چارچوب امکانات خود دنبال کنیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy