Wednesday, Jun 14, 2023

صفحه نخست » عباس عبدی: حاکمیت تصور می‌کند روزنامه‌ها سیاه‌نمایی کرده‌اند

01_abdi.jpgحاکمیت تصور می‌کند اگر روزنامه‌ها مشکلات جامعه را منعکس کنند، سیاه‌نمایی کرده‌اند

اعتمادآنلاین - عباس عبدی گفت: حاکمیت تصور می‌کند اگر روزنامه‌ها مشکلات جامعه را منعکس کنند، واقعیت‌ها را بگویند و تصویری حقیقی از جامعه بازتاب دهند، سیاه‌نمایی کرده و مشکلات را تایید می‌کنند! در حالی که سیستم نمی‌داند اگر این مشکلات بازتاب پیدا نکنند، هرگز حل نمی‌شوند.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حاکمیت تصور می‌کند اگر روزنامه‌ها مشکلات جامعه را منعکس کنند، واقعیت‌ها را بگویند و تصویری حقیقی از جامعه بازتاب دهند، سیاه‌نمایی کرده و مشکلات را تایید می‌کنند! در حالی که سیستم نمی‌داند اگر این مشکلات بازتاب پیدا نکنند، هرگز حل نمی‌شوند.

نقش روزنامه در جامعه مانند همان آزمایش‌های پزشکی است. اگر به پاسخ‌های آزمایش توجه نشود، باعث بروز مشکلات و ناهنجاری‌های جدی می‌شود.

یکی از دلایل جدا شدن نسل‌های جوان از جامعه، این است که جامعه و سیستم آنها را نپذیرفته؛ نه اینکه این نسل، نخواهد در جامعه حضور فعال داشته باشد، بلکه توسط جامعه به رسمیت شناخته نشده است. این موضوع ریشه بحران مطبوعات ما هم هست.

حکومت و دولت مدام اصرار می‌کند که اخبار منفی منتشر نشود و سیاه‌نمایی نشود! این در حالی است که مردم در جامعه با واقعیت‌ها سر و کار دارند و با گوشت و پوست خود واقعیت‌ها را حس می‌کنند.

سیاست روایت و حاکمیت روایت‌محور در ایران منشأ اصلی بحران است. تا وقتی سیاست روایت‌محور (به جای سیاست حقیقت‌محور) حاکم باشد، رسانه نمی‌تواند جایگاه خود را پیدا کند. در صورتی که به این واقعیت‌ها توجه نشود، رسانه‌ها نقش واقعی خود را پیدا نمی‌کنند.

«اعتماد» و برخی روزنامه‌های انگشت‌شمار دیگر در ایران تلاش کرده‌اند تبدیل به بوق نشوند و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی هم داشته‌اند. اساسا اینکه 21 سال است که زنده مانده و تلاش کرده‌اند، خودش یک موفقیت است، اما اینکه این حضور همراه با تلاش برای انعکاس حقیقت بوده است، قابل توجه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy