Saturday, Jun 17, 2023

صفحه نخست » انتقاد فرمان‌آرا از سانسور و حجاب اجباری

farmanara.jpgرادیو فردا - بهمن فرمان‌آرا، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس سینمای ایران، در گفت‌وگویی که روزنامه اعتماد روز شنبه، ۲۷ خرداد، منتشر کرد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتقاد کرده است.

این فیلمساز باسابقه سینما با بیان این که «مملکت از هر نظری که شما فکر کنید دوران بحران را سپری می‌کند» از بی‌ارزش شدن پول ایران انتقاد کرده و می‌گوید: «از دلار شش تومان و هشت هزار، رسیدیم به قیمت‌های امروز. به همین دلیل است که آشفتگی عمومی را شاهدیم.»

او همچنین با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه تولید فیلم در ایران گفت که حکومت می‌خواست بعد از انقلاب ۵۷ سینما را «تعطیل کند»، حالا «به سمتی می‌برند که اقتصاد مانع از ساخت فیلم شود.»

آقای فرمان‌آرا در این مصاحبه هشدار داده است که اگر تغییری ایجاد نشود، «سینما در مسیر تقریبا نابودی است».

او با اشاره به تولید فیلم‌های کمدی مانند «فسیل» که در اکران امسال اغلب سالن‌های سینما را به خود اختصاص داده، یادآوری کرد: «مشخص است فیلم آقای مهرجویی یا من جایی در این زد و خورد ندارد.»

او همچنین خطاب به مسئولان طرفدار سانسور گفت: «هیچ مملکتی با یک فیلم زیر و رو نمی‌شود و با یک کتاب حکومت عوض نمی‌شود.»

او در این مصاحبه با انتقاد از یک مسئول حکومتی که به گفته او مدعی شده بود «تا ۱۲۰ میلیون جمعیت هم جا داریم»، می‌گوید: «آقاجان مگر اتوبوس است، این افراد همه خانه، تحصیل، زندگی می‌خواهند، شما نمی‌توانی همین ‌طوری بگویی جا داریم.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، بهمن فرمان‌آرا به قصد خود برای ساخت فیلم بر اساس رمان مشهور «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی اشاره می‌کند و می‌گوید از ادامه کار پشیمان شده است.

او می‌گوید اعمال قاعده حجاب اجباری در فیلم‌ها باعث می‌شود شخصیت این فیلم غیرواقعی باشد چون «نمی‌شد که این شخصیت پیش کوکو شانل برود، اما چادر یا روسری سرش کند یا لباس‌هایی که از کوکو شانل می‌خرد، بپوشد اما باحجاب باشد؟ اصلا همخوانی ندارد.»

در مهرماه سال گذشته و در اوج اعتراض‌های سراسری، انتشار تصویر دیدار بهمن فرمان‌آرا با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

این فیلمساز در توضیح دیدار خود گفت برای تولید فیلم «چشم‌هایش» نیازمند اجازه میراث فرهنگی بوده و با اشاره به اعتراضات در ایران گفت: «من کاری به مسئولین ندارم، من همیشه کنار مردم بوده‌ام و خواهم بود، چون با خشونت مخالفم، با عدم آزادی مخالفم و دلم می‌خواهد که در کنار شما باشم، در هر شرایطی که باشد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy