Saturday, Jun 24, 2023

صفحه نخست » رهبر گروه واگنر به نیروهای خود دستور عقب‌نشینی داد + پریگوژین به بلاروس خواهد رفت

wagner.jpgرهبر گروه واگنر ادعا می‌کند که با ۲۵ هزار جنگجوی خود برای «بازگرداندن عدالت» به سمت مسکو حرکت می‌کند

***خبر فوری:

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر، در پیام صوتی به نیروهای خود که در حال پیشروی به سوی مسکو بودند، دستور داد برای «جلوگیری از خونریزی» به عقب و به سوی پایگاه‌های خود بازگردند. پریگوژین گفت که نیروهای او طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰۰ کیلومتری مسکو پیشروی کرده بودند

***ادامه گزارش:

مسکو: پریگوژین به بلاروس خواهد رفت و نیروهایش از اتهام «خیانت» مصون خواهند ماند

پریگوژین در کمتر از ۲۴ ساعت «عدالت در مسکو» را با «پرواز یکطرفه به بلاروس» عوض کرد

بی بی سی - به نظر می‌رسد ماجراجویی یوگنی پریگوژین و آنچه او «تظاهرات برای عدالت و برچیدن فساد و دروغ» خوانده بود ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسیده و خود او هم برای در پناه بودن از خشم کرملین حالا به بلاروس پناه خواهد برد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد ولادیمیر پوتین که در سال‌های گذشته نشان داده نسبت به مخالفانش و سرکشی حلقه نزدیک به خود، انعطاف‌ناپذیر است به راحتی با ادامه فعالیت گروه واگنر و «ختم به خیر شدن» سرنوشت یوگنی پریگوژین کنار بیاید.

در همین حال، اگر چه در داخل روسیه ممکن است این رویداد «تاییدی دوباره بر اقتدار پوتین» تعبیر و تبلیغ شود، در خارج از مرزهای این کشور این «دعوای خانگی» فرصتی مغتنم برای «تحقیر» بیش از پیش ولادیمیر پوتین خواهد شد. اتفاقی که شاید بیش از ادامه پیشروی گروه واگنر به سمت مسکو، کرملین را خشمگین کند و یوگنی پریگوژین باید منتظر عواقب این «خشم فعلا فروخورده» باشد.

رسانه‌های روسی می‌گویند پریگوژین به بلاروس خواهد رفت و نیروهای واگنر از اتهام خیانت مصون خواهد ماند

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند با پایان پیشروی گروه واگنر به سوی مسکو و توافق میان رهبر آنها با الکساندر لوکاشنکو، اکنون یوگنی پریگوژین راهی بلاروس خواهد شد و نیروهای واگنر که روز گذشته از سوی کرملین به خیانت و سرکشی متهم شده بودند، مصون خواهند ماند.

آیا توافق پریگوژین با بلاروس به معنای عقب نشینی فرمانده واگنر است؟

فرانک گاردنر، گزارشگر سیاسی-امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید تصمیم پریگوژین برای متوقف کردن حرکت نیروهایش به سمت مسکو می‌تواند نشان از این باشد که فعلا بازی یک بر صفر به نفع پوتین شده است.

آقای گاردنر می‌گوید به نظر می‌رسد یوگنی پریگوژین انتظار داشت طی ۲۴ ساعت گذشته مردم روسیه مخالف کرملین به او بیپوندند اما چنین نشد و این می‌تواند او را ناچار به پذیرفتن پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس شود.

با این حال گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی معتقد است آنچه روی داده چیزی نیست که «ولادیمیر پوتین از آن بگذرد».

بنابراین تصور این که این اختلاف برطرف شده و همه چیز میان واگنر و کرملین به حالت عادی باز خواهد گشت، غیرقابل پذیرش است.

حالا چه خواهد شد؟

جان هربست، از سفیران پیشین آمریکا در اوکراین می‌گوید مشکل بتوان تصور کرد که بحران روسیه به این زودی‌ها پایان یابد.

او به بی‌بی‌سی گفت: مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد اما پریگوژین زیر بار نمی‌رود که تحت کنترل وزارت دفاع روسیه قرار بگیرد.

آقای هربست گفت: فعلا یک درگیری اساسی رخ نخواهد داد. اما این می‌تواند آرامش قبل از طوفان باشد یعنی «نبرد رو در رو نظامی».

او اضافه کرد: شاید هم پوتین حاضر شود از حرف‌هایش کوتاه بیاید و یک سری تدابیر احتیاطی را در نظر بگیرد.

به گفته سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، در هر دو صورت، غرب باید «با دقت نظاره‌گر اوضاع باشد و حرفی نزند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy