Wednesday, Jul 5, 2023

صفحه نخست » صادق زیباکلام به یک سال حبس محکوم شد

zibakalam.jpgایران وایر - پایگاه خبری« امتدد»، از صدور حکم محکومیت غیرقطعی یکساله «صادق زیباکلام» به اتهام انتشار توییتی اعتراضی به حملات شیمیایی در مدارس عمدتا دخترانه خبر داده است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، با تایید این خبر نوشته است که در اسفند سال گذشته و در اوج حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، توییتی با این مضمون نوشته که مصداق «نشر اکاذیب به قصد اذهان عمومی» تلقی شده است.

آقای زیباکلام در اعتراض به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان نوشته بود: «سال ۵۷ با همه وجود باور داشتیم نظامی را که داریم جایگزین نظام شاهنشاهی می‌نماییم، برتر از اومانیسم غرب و سوسیالیسم شرق و الگویی جدید برای بشریت است. اگر آن‌روز کسی به‌ما می گفت که در این الگوی بی‌همتای شما،۴۴ سال بعد عده‌ای دختران را مسموم می‌کنند،ما به او چه می‌گفتیم؟»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

حکم بدوی و غیرقطعی محکومیت یک ساله این استاد دانشگاه در تاریخ ۶تیر، توسط شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت، بریاست قاضی «مسعود محمدزاده» صادر شده است.

صادق زیباکلام نوشته است که به حکم صادر شده اعتراض کرده است.

در جریان مسموم‌سازی سیستماتیک مدارس عمدتا دخترانه در ایران، شمار زیادی از کنشگران و فعالان صنفی و مدنی اعتراض کرده و به‌واسطه همین اعتراضات، با حبس و محکومیت مواجه شدند.

معاون امنیتی وزارت کشور نیز از دستگیری تعدادی در رابطه با حمله شیمیایی به دانش‌آموزان دختر خبر داده و گفته بود: «البته مواردی هم که جنبه غیر‌معاندانه داشتند نیز، ارشاد شدند»

«مجید میراحمدی»، معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی گفته بود افرادی که غیرمعاندانه اعتراض داشتند، «ارشاد شدند و با حفظ آرامش ان‌شاءالله این مساله هم مدیریت خواهد شد.»

مشخص نیست استفاده این مقام امنیتی از کلمه «غیرمعاندانه» چیست و توضیح بیشتری پیرامون این موضوع نداده، ولی پیش‌تر بسیاری از چهره‌های سیاسی، این حملات را به «گروه‌های مرتجع» نظیر«هزاره گراها» و «انجمن حجتیه» که تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی هستند، نسبت داده‌اند.

پیش از اعلام بازداشت افراد «غیرمعاند» در ارتباط با این حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، «ابراهیم رئیسی»، مسموم کردن دانش‌آموزان را «توطئه دشمن» خوانده بود و «علی خامنه‌ای» با «غیر قابل بخشش» خواندن این حملات، از «اشد مجازات» برای عاملین این حملات سخن گفته بود.

پس از واکنش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دادستان تهران، از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه مدیران مسوول رسانه‌های «هم‌میهن»، «رویداد ۲۴» و «شرق» و همچنین افرادی همچون «آذر منصوری»، صادق زیباکلام و «رضا کیانیان» خبر داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy