Wednesday, Jul 5, 2023

صفحه نخست » شبه‌نظامیان وابسته به ایران یک زن اسرائیلی را ربوده اند

israelirussian.jpgرادیو فردا - دفتر نخست‌ وزیر اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۴ تیر، اعلام کرد که یک محقق و استاد دانشگاه اسرائیلی-روسیه‌ای که چند ماه پیش در عراق ناپدید شده بود، در بازداشت کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، در عراق است.

دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای نوشت که الیزابت تسورکوف «زنده» است و اسرائیل دولت عراق را «مسئول» امنیت و سلامتی او می‌داند و خواستار آزادی و بازگشت او به خانه است.

در این بیانیه آمده که خانم تسورکوف با «پاسپورت روسیه‌ای» خود برای کار بر روی مدرک دکتری‌اش و انجام تحقیقات از طرف دانشگاه آمریکایی پرینستون به عراق سفر کرده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع اطلاعاتی عراق نوشته که این محقق «در ابتدای ماه رمضان» یعنی روز سوم فروردین در بغداد، پایتخت عراق، ربوده شد.

یک دپیلمات آمریکایی مستقر در عراق به شرط ناشناس ماندن گفت که الیزابت تسورکوف دهم آذر سال گذشته وارد بغداد شده بود.

کتائب حزب‌الله یکی از شاخه‌های گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی، از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران، است که در نیروهای امنیتی عراق ادغام شده است.

در یکی از اولین واکنش‌ها به انتشار این خبر، یکی از طرفداران گروه حشد‌الشعبی در توئیتر خانم تسورکوف را «جاسوس» و «صهیونیست افراطی» خوانده و به عنوان دلیل به خدمت او در ارتش اسرائیل اشاره کرد. انجام خدمت سربازی در اسرائیل اجباری است.

این فرد به نقل از سفارت روسیه در بغداد نوشته است که آنها از خانم تسورکوف و «ملیت» او و آن چه در عراق بر او گذشته اطلاعی ندارند.

همزمان مجله «نیو لاینز» که الیزابت تسورکوف با آن همکاری داشته است، در مقاله‌ای نوشت که او به‌رغم ملیت اسرائیلی «به هیچ‌وجه صهیونیست» نیست و منتقد سرسخت سیاست‌های امنیت ملی اسرائیل بوده است.

در ادامه این مقاله آمده که او همواره منتقد صریح اسرائیل، ایران و روسیه به عنوان سه ضلع درگیر ماجرا بوده و همین وضعیت او را «پیچیده» می‌کند.

این رسانه خواستار مداخله دولت آمریکا برای کمک به این محقق شده است، بخصوص که او از طرف یک دانشگاه آمریکایی به عراق سفر کرده بود، گرچه ملیت خانم تسورکوف آمریکایی نیست.

دخالت گروه کتائب حزب‌الله از زیرمجموعه‌های حشدالشعبی، می‌تواند نگاه‌ها را دوباره به دخالت و نفوذ ایران در عراق جلب کند.

کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون پیشین فرمانده گروه حشدالشعبی، در جریان حملات پهپادی ۱۳ دی‌ماه ۹۸ آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، رابطه تنش‌آلود ایران و آمریکا را وارد مرحله‌ای جدید کرد و سپس به سلسله رخدادهایی همچون سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه منجر شد که بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران هم تاثیر گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy