Thursday, Jul 6, 2023

صفحه نخست » تولید مشترک پهپاد شاهد در روسیه با همکاری ایران

Shahed.jpg ایران وایر ـ همزمان با افزایش همگاری‌های نظامی ایران و روسیه پس از شروع جنگ اوکراین، دو رسانه‌ تحقیقاتی روس در گزارش جدیدی از تدارکات برای تولید پهپاد مدل «شاهد» در خاک تاتارستان در غرب روسیه خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها از جنگ اوکراین، طی سه ماه گذشته پهپادهای مدل شاهد حدود ۶۰ درصد تسلیحاتی را تشکیل داده‌اند‌ که نظامیان روس در حمله‌های هوایی علیه اوکراین استفاده کرده‌اند.

این گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که در پاییز گذشته توافق تولید پهپادهای شاهد در تاتارستان منعقد شده است. بر اساس این گزارش یک مجتمع با مساحت ۴۰ هزار متر مربع در آلابوگا به تولید پهپادهای شاهد اختصاص یافته و پس از تکمیل به صد هزار متر مربع گسترش خواهد یافت.

به گفته یک منبع که هویتش فاش نشده، نامه‌ای با امضای «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه، به رویت این منبع رسیده که منابع مالی لازم برای خرید فناوری پهپاد از ایران را تایید کرده و این نامه متعاقباً برای امضا به دفتر «ولادیمیر پوتین» ارسال شده است.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بر اساس این نامه، روسیه ۸۰ میلیارد روبل به ایران پرداخت کرده که ۳۰ میلیارد آن بودجه دولتی‌ است، اما دقیقاً مشخص نیست ۵۰ میلیارد روبل دیگر توسط چه نهادی پرداخت می‌شود. ظن آن می‌رود که بانک وت‌ب که خبر دایر شدن نمایندگی آن در تهران به تازگی منتشر شد تامین مالی این طرح را برعهده گرفته باشد.

هرچند ایران همواره ادعا کرده به دنبال خرید و فروش با ارز ملی‌ است، منابع دو رسانه‌ روس می‌گویند تهران از دریافت روبل در قبال پهپادهای خود صرف‌نظر و درخواست طلا کرده بود و گویا یک هواپیما آماده شده بود تا این طلا را به تهران انتقال دهد، اما بعداً نظر طرف ایرانی عوض شده و خواهان دریافت دلار شده است.

مطابق این سند، در مرحلهٔ اول ایران موظف است فناوری و تمام قطعات لازم را در اختیار روسیه بگذارد و همچنین به حدود ۲۰۰ نفر پرسنل آموزش دهد و در مرحلهٔ دوم تمام قطعات پهپادهای شاهد در آلابوگا تولید خواهد شد و ضمناً مهندسان روس بر روی بهبود پهپادهای ایرانی کار خواهند کرد. در این مرحله تنها کلاهک جنگی این پهپادها دست‌کم به مدت دو تا سه سال توسط ایران تامین خواهد شد.

همکاری تسلیحاتی ایران و روسیه باعث انتقادات گسترده غرب و متعاقبا وضع تحریم‌ بر صنایع مرتبط با صنعت پهپادی ایران شده است. این همکاری‌ها به ویژه در حوزه امنیتی در ماه‌های گذشته گسترش داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy