Thursday, Jul 6, 2023

صفحه نخست » ماجرای شو لباس بدون تماشاگر جمهوری اسلامی در ژنو

fashion.jpgحکومت ایران مقابل چشمان ناظران بین‌المللی از حجاب اجباری و تبعیض علیه زنان دفاع کرد

ایندیپندنت فارسی - نمایشگاه لباس زنان ایرانی که با همکاری وزارت ارشاد و نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در ژنو، در محل برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برپا شده بود، موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی، فعالان و برخی مقام‌های کشورهای خارجی در پی داشت.

نمایشگاه لباس زنان ایرانی با نام «هزار داستان پوشش ایرانی» روز دوشنبه ۱۲ تیرماه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در ژنو افتتاح شد و روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه هم‌زمان با قرائت گزارش کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی از سرکوب اعتراض‌ها در ایران به کار خود پایان داد.

به‌رغم اینکه رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران ادعای استقبال از این نمایشگاه را مطرح کردند، ویدیوها و تصاویر منتشرشده نشان می‌داد که بازدیدکنندگان این نمایشگاه انگشت‌شمار بوده‌اند. هم‌زمان برخی مقام‌های کشورهای خارجی نیز به برگزاری این نمایشگاه انتقاد کردند.

در پیوند با همین موضوع، آماندا گورلی، سفیر و نماینده استرالیا در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، برگزاری نمایشگاه لباس ایرانی در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را «تضادی آشکار» خواند. کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به تناقض‌های رفتاری جمهوری اسلامی ایران با زنان در داخل و خارج کشور اشاره کردند و تبعیض‌ها و خشونت‌های ساختارمند حکومت علیه زنان را یادآور شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نمایشگاهی لباس زنان ایرانی که به شکلی هدفمند هم‌زمان با نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، شامل لباس‌هایی گشاد، بلند و پوشیده بود که تحت‌ عنوان هنر ایرانی ارائه شد.

علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با دفاع ضمنی از حجاب اجباری گفت که «متانت و پوشیدگی» در لباس زنان ایرانی در طول تاریخ وجود داشته است و «حفظ این هویت فرهنگی و تمدنی برای زنان جایگاه ویژه دارد».

جمهوری اسلامی ایران با برگزاری نمایشگاه لباس زنان ایرانی در ژنو هم‌زمان با گزارش کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی تلاش کرد به جامعه جهانی این‌گونه القا کند که حجاب اجباری در ایران ریشه در تاریخ و تمدن این کشور دارد و زنان ایرانی به دلخواه آن را رعایت می‌کنند.

به‌رغم این تلاش‌ها، آنچه جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته و به‌خصوص ۹ ماه گذشته با زنان ایرانی کرد، از چشم ناظران بین‌المللی پنهان نماند. اعضای کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی در گزارش شفاهی خود اذعان کردند که حقوق دختران و زنان در ایران به‌طور آشکار نقض شده است و آن‌ها در معرض خطر تبعیض‌های بیشتر قرار دارند.

نمایندگان کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا نیز در سخنان جداگانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواستند، تبعیض علیه زنان و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت را پایان دهد.

مشخص نیست نمایشگاه لباس زنان ایران با چه بودجه‌ای در محل نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شده است اما نگاهی به نمایشگاه‌های مشابه که در داخل ایران برگزار می‌شوند اثبات می‌کند که سالانه رقم‌های هنگفتی از بودجه عمومی کشور برای برپایی این نمایشگاه‌ها هزینه می‌شود.

در این نمایشگاه‌ها که تحت عنوان «حجاب و عفاف» برگزار می‌شوند، طراحان و فروشندگان وابسته به جمهوری اسلامی با استفاده از رانت و حمایت دولتی، لباس‌های پوشیده و اسلامی را تبلیغ می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy