Thursday, Jul 6, 2023

صفحه نخست » صدور حکم جلب برای کشتی آمریکایی پس از ناکامی در توقیف

ship.jpgایران وایر - یک روز بعد از انتشار خبر تلاش ناکام ایران در توقیف دو کشتی در نزدیکی تنگه هرمز، حالا خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی از صدور حکم جلب برای یکی از آن دو کشتی خبر داد.

خبرگزاری «ایرنا» روز پنج‌شنبه، ‌۱۵ تیرماه، مدعی شد که حکم جلب قضایی برای نفتکش ریچموند وویِجر به خاطر برخورد با یک شناور ایرانی صادر شده است. ایرنا در ادامه ادعای خود از قول سازمان بنادر و دریانوردی کشور نوشته است که «نفتکش ریچموند وویجر با پرچم باهاما پس از برخورد با شناور ایرانی، بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش با تغییر مسیر خود، وارد آب‌های عمان و متواری شد.»

پیشتر این خبرگزاری خبر منتشر شده نیروی دریایی آمریکا درباره تلاش برای توقیف دو نفت‌کش را تکذیب کرده بود. با این حال «تیم هاوکینز»، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به آسوشیتدپرس گفته بود نیروهای ایرانی تلاش کرده‌اند دو نفتکش تجاری را که به «شکل قانونی در آب‌های بین‌المللی» در حرکت بودند، توقیف کنند. شناورهای دریایی ایران بعد از آن‌که نیروی دریایی آمریکا به سیگنال اضطراری یک نفتکش پاسخ داد، عقب‌نشینی کردند و دو کشتی تجاری به راه خود ادامه دادند.

بر اساس گزارش ایرنا نفتکش آمریکایی متعلق به شرکت شِوران پس از برخورد با شناور ایرانی به اخطار ناو نیروی دریایی ایران بی توجهی کرده است. بنا بر ادعای ایرنا «در نتیجه برخورد یاد شده شناور ایرانی دچار آب‌گرفتگی شده و پنج خدمه آن دچار مصدومیت شدید شدند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این در حالی است که «تیم هاکینز»، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به آسوشیتدپرس گفته بود که ناو ایرانی به سمت یکی از کشتی‌ها شلیک کرده که باعث خسارت جانی یا آسیب جدی نشده است. شرکت شوران نیز اعلام کرده است که نفتکش تحت مالکیت او به همراه خدمه‌ها سالم هستند.

پس از تکذیب ایران، ناوگان پنجم آمریکا ساعتی بعد ویدیویی از شلیک از طرف یک ناو ایرانی به سوی نفتکش حامل نفت سعودی منتشر کرد.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده و چنین اقداماتی «تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی» است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy