Thursday, Jul 6, 2023

صفحه نخست » لشکرکشی بدون مربی والیبال ایران به آمریکا برای شکست بزرگ

volley.jpgایران اینترنشنال - به همراهان نامربوط کاروان سفر تیم ملی والیبال ایران به آمریکا پرداخت و تاکید کرد مثل همیشه که سفر به آمریکا برای مسوولان جذاب است، فدراسیون والیبال هم با معرفی افراد بسیار زیاد به ترکیه که تعدادشان تا ۶۰ نفر اعلام شده، برای گرفتن ویزای آمریکا اقدام کرد.

به نوشته شرق، از این لیست ۶۰ نفره، ۳۰ نفر در «لانگ لیست» بوده‌اند؛ بازیکنان و کادر فنی. اما ۳۰ نفر دیگر مدیران و نزدیکان مدیران فدراسیون والیبال هستند: «فدراسیون والیبال ایران نه‌ تنها برای ۳۰ بازیکن بلکه از قبل برای ۳۰ مدیر و همراه (!) هم درخواست ویزای آمریکا داده که تعداد زیادی از آنها تیم ملی والیبال ایران را در سفر به آمریکا همراهی کرده‌اند. این سفر در شرایطی صورت گرفته که نتایج بازی‌های ایران در این هفته قرار نیست حساب شود و مشخص نیست همراهان پر‌شمار چرا و با هزینه کدام نهاد راهی سفر آمریکا شده‌اند.»

سایت تابناک هم در این باره نوشت علاوه بر تعدادی از مدیران، چندین شخص بحث‌برانگیز هم کاروان ایران را همراهی کرده‌اند: «آمریکا با توجه به سابقه دو دوره گذشته لیگ ملت‌ها و همچنین سابقه ویزا دادن به تیم ملی جوانان ایران، چرا این‌ بار کارشکنی کرد؟ پاسخ به این پرسش مستلزم این است که فدراسیون ایران به این سوال پاسخ دهد که به جز حدود ٣٠ بازیکن لانگ لیست (لیست بلند بازیکنان درخواستی ایران برای لیگ ملت‌ها) چرا برای حداقل ۳۰ مدیر و همراه تیم از جمله مدیر روابط‌ عمومی فدراسیون، نایب‌ رییس فدراسیون، دبیر فدراسیون و ده‌ها نفر دیگر به‌عنوان همراه، درخواست ویزا و سفر غیرضروری به آمریکا داده است؟»

تابناک پرسیده است: «چطور درباره وضعیت خدمت سربازی دو بازیکن اصلی تیم یعنی اسماعیل‌نژاد و صالحی اطلاعات نادرست به سفارت آمریکا در آنکارا ارائه داده شده است؟»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

چهار نفر باقی‌مانده چه کسانی هستند؟

اما ابهامات موجود فقط مربوط به همین موارد نمی‌شود:

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال، در ویدیویی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر کرده، توضیح می‌دهد که کاروان ایران با ٢٠ نفر سفرش به آمریکا را شروع کرده است؛ شریفی، جلوه، رمضانی، حاجی‌پور، سعادت، موسوی، کریمی، خانزاده، اسفندیار، افشین‌فر، مؤذن و حضرت‌پور ١٢ بازیکن کاروان ابتدایی ایران بودند که همراه طلوع‌کیان مربی تیم، محمدی سرپرست و همچنین دو مربی لهستانی تیم به لس‌آنجلس پرواز کردند. اما اسامی‌ای که داورزنی ردیف می‌کند، فقط شامل ۱۶ نفر است.

تابناک نوشت: «اما آیا فدراسیون والیبال حاضر است اعلام کند چهار نفر دیگر مورد ادعای داورزنی در این پرواز چه کسانی هستند؟ با هزینه چه کسی و چرا به آمریکا می‌روند؟ به جز این چهار نفر برای چه کسانی ویزا صادر شده و آنها هم به همراه تیم راهی لس‌آنجلس می‌شوند؟ کار این جماعت در حاشیه مسابقات هفته سوم دقیقا چیست؟ این سیاهی‌لشکر چقدر اهمیت دارند که کل تیم ایران را دچار چالش کنند.»

آمریکایی‌ها از دو سال پیش به کاروان والیبال ایران شک کردند. دو سال پیش فدراسیون والیبال ایران مانند سال قبل‌تر آن، فهرست بلندبالایی را از درخواست‌کنندگان ویزا به سفارت آمریکا در دوبی ارائه داد و بعد از گرفتن ویزا برای تمام درخواست‌کنندگان، کاروان تیم ملی با کل نفرات راهی شیکاگو شد.

به نوشته تابناک، «با توجه به اینکه برخی دریافت‌کنندگان ویزا در آن سال، خارج از کاروان تیم ملی و جداگانه به آمریکا ورود کرده بودند، مقامات آمریکایی خواستار توضیح امیر خوش‌خبر، سرپرست وقت تیم، برای ورود خارج از کاروان چندین نفر به خاک آمریکا شدند و تأسف‌بار است که بازیکنان تیم ملی را برای همین خبط، چندین ساعت در فرودگاه نگه داشتند. آمریکایی‌ها از دو سال پیش پیگیر همان پرونده ورود خارج از تیم و بدون ضابطه برخی از دریافت‌کنندگان ویزای همراه تیم والیبال به کشورشان بودند.»

محض احتیاط اسم ۶۰ نفر را دادیم!

در گزارش شرق اما در این‌ باره آمده است: «در روزهای نخست و در اعتراض به اینکه چرا باید این تعداد برای یک تورنمنت والیبال در آمریکا به سفارت این کشور در ترکیه معرفی شوند، فدراسیون‌نشین‌ها توجیه کردند چون که احتمال می‌دهند ممکن است آمریکا کارشکنی کند و به تعدادی ویزا ندهد، در نتیجه علاج واقعه را قبل از وقوع جسته و "محض احتیاط" افراد بیشتری معرفی شده‌اند تا برای روز اعزام مشکلی پیش نیاید. همان زمان هم ادعا شد که قرار نیست در روز نهایی، همه مسافر آمریکا شوند.»

برخلاف وعده‌های فدراسیون، سفارت آمریکا در ترکیه به تعدادی از بازیکنان اصلی و کلیدی ایران برای سفر به آمریکا ویزا نداد. با این حال سوال اینجاست: اگر از همان روز نخست، فدراسیون والیبال فهرست ۶۰ نفره و بلندبالایی را به سفارت آمریکا نمی‌داد، آیا باز هم تعدادی از بازیکنان اصلی تیم ملی ایران ریجکت می‌شدند؟

مدیری که می‌خواست تحریم کند، الان آمریکاست

جالب اینکه خبرگزاری مهر هم با تایید فهرست بلندبالای مسافران آمریکا درباره غیرضروری بودن حضور تعدادی از ارکان فدراسیون والیبال در این سفر نوشت: «با وجود اینکه کاروان ایران در هفته سوم رقابت‌ها بازیکنان اصلی و سرشناس خود مثل امین اسماعیل‌نژاد و محمدطاهر وادی را به دلیل صادر نشدن ویزا در ترکیب ندارد اما فهرست مسافران آمریکا بلندبالاست و حتی احمدی‌نیا (روابط‌ عمومی)، میلاد تقوی (دبیر)، وحید مرادی (نایب‌رییس) و مهدی اسلامی (خزانه‌دار) فدراسیون والیبال هم راهی آمریکا شده‌اند تا از نزدیک بازی‌هایی ایران را تماشا کنند.»

به نوشته شرق شاید عجیب‌ترین نکته در‌ این‌ میان حضور دبیر فدراسیون در فهرست مسافران آمریکا باشد: «او یکی از چهره‌هایی بود که مکررا در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از این می‌گفت که به دلیل کارشکنی آمریکا نباید تیم را اعزام کرد ولی جالب این است که طبق ادعای مهر، خود او هم راهی سفر آمریکا شده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy