Friday, Jul 7, 2023

صفحه نخست » امکان درگیری نظامی اسرائیل با شبه‌نظامیان سپاه در عراق

isr.jpgعراق نگران واکنش نظامی اسرائیل است

ایندیپندنت فارسی - گروه شیعی «کتائب حزب‌الله» متهم به ربودن الیزابت سورکوف، پژوهشگر دوتابعیتی اسرائیلی، است

دو روز پس از اعلام خبر ربوده شدن الیزابت سورکوف، پژوهشگر اسرائیلی روسی‌تبار، در عراق، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که در عراق این نگرانی‌ وجود دارد که ارتش اسرائیل ممکن است در پاسخ به ربودن شهروندش، مناطقی از عراق را هدف حمله هوایی قرار دهد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز چهارشنبه گروه «کتائب حزب‌الله» را مسئول ربودن این شهروند دوتابعیتی اسرائیلی معرفی کرد. گروه شیعی «کتائب حزب‌الله» وابسته به حکومت ایران قلمداد می‌شود و ارتباط‌ نزدیکی نیز با دولت فعلی عراق دارد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر اسرائیل، دولت عراق را مسئول سرنوشت و امنیت و سلامت این شهروندش معرفی کرده است. دولت‌های عراق و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند. پارلمان عراق نیز سال گذشته قانونی تصویب کرد که به‌موجب آن، هرگونه اقدام برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ممنوع است. ارتباط با دولت اسرائیل طبق قوانین جزایی عراق جرم است و مشمول مجازات‌های سنگین می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

الیزابت سورکوف پژوهشگر ارشد خاورمیانه است. او به‌هنگام دستگیری روی گروه‌های شیعی فعال در منطقه کار می‌کرد و با برخی از اندیشکده‌های مستقر در آمریکا نیز همکاری داشت.

بر اساس گزارش‌ها، این پژوهشگر ۳۶ ساله اسرائیلی را، که در دسامبر سال میلادی گذشته با گذرنامه روسی وارد عراق شده بود، نیروهای وابسته به «کتائب حزب‌الله» در ماه مارس در بغداد ربودند.

به‌نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، یک منبع آگاه دولتی در عراق به وب‌سایت خبری «ایلاف» (Elaph) گفته است که پس از انتشار بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، مقام‌های عراقی نگران شدند که ممکن است ارتش اسرائیل مواضع گروه «کتائب حزب‌الله» را هدف حمله هوایی قرار دهد.

گروه «کتائب حزب‌الله» در عراق پیوندهای نزدیکی با حزب‌‌الله لبنان دارد. به‌ نوشته همین روزنامه، این گروه شیعی همچنین نفوذ و ارتباط‌های زیادی در دستگاه اطلاعاتی عراق دارد.

کتائب حزب‌الله، مانند حزب‌‌‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از سال‌ها پیش در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

گروه کتائب حزب‌الله روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مبهم به‌طور تلویحی دست داشتن اعضایش در ربودن این پژوهشگر ۳۶ ساله اسرائیلی در عراق را تکذیب کرد. در این بیانیه اشاره شده است که گروه کتائب حزب‌الله برای روشن شدن وضعیت «گروگان صهیونیست» هر کاری که بتواند خواهد کرد.

در گفتار و مواضع رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته به حکومت ایران از شهروندان یا سازمان‌های اسرائیلی با عنوان «صهیونیست» نام برده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy