Tuesday, Jul 11, 2023

صفحه نخست » انتشار عکس‌های جسد شکنجه‌شده معترض جوان ایرانی

jasad2.jpgرادیو فردا - عکس‌هایی از جسد پیمان مام‌احمدی گلوانی -زندانی کُردی که اخیراً در بازداشتگاه ارومیه جان باخت- به دست رادیوفردا رسیده که حاکی از شکنجه شدن اوست.

این عکس ها در حالی منتشر شده که مقامات قضایی جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که پیمان مام‌احمدی گلوانی به علت بیماری فوت کرده است.

چهار قطعه عکس از قسمت‌های مختلف پیکر پیمان گلوانی به دست رادیوفردا رسیده که خونریزی بیرونی و کبودی زیاد روی بدن او را نشان می‌دهد. در یکی از عکس‌ها، مشخص است که کمر آقای گلوانی شدیداً کبود شده است. همچنین در یکی دیگر از این عکس‌ها، مچ پاهای او زخمی شده است.

01.jpg02.jpg این تصویر آثار ضرب و جرح، و کبودی پاهای پیمان گلوانی را نشان می‌دهد

***

در یک عکس از سر او خون جاری است و در عکس دیگر، دست‌های کبود او نشان داده می‌شود. فعالان حقوق بشر پیشتر خبر داده بودند که کشته شدن پیمان گلوانی دو هفته پس از بازداشت، بر اثر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بوده است.

بنابر گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو ساعت ٩ صبح یک‌شنبه ۱۸ تیر ماه، پیمان گلوانی، زندانی سیاسی اهل مهاباد چند روز از پس از انتقال از بازداشتگاه اطلاعات ارومیه به بیمارستان خمینی این شهر که با کما همراه بود، جان خود را از دست داد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهاباد مدعی شده که گلوانی «به علت بیماری» فوت کرده است. مهراب پوراکبر با «کلاهبردار» خواندن این زندانی سیاسی، گزارش‌ها درباره شکنجه شدن او را «ادعاهای بی‌اساس مطرح شده در برخی رسانه‌ها و کانال‌های وابسته به معاندین» توصیف کرده است.

پیمان گلوانی کمتر از بیست و چهار ساعت پس از اعلام کشته شدن موسی اسماعیلی، دیگر زندانی سیاسی جان باخت.

در مورد موسی اسماعیلی، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته است که او «در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حالی که مسلح بوده، با مأموران حافظ امنیت درگیر می‌شود و نهایتاً کشته می‌شود».

با این حال این خبرگزاری به این نکته اشاره نکرده که چرا خبر مرگ موسی اسماعیلی، با چندین هفته تأخیر اعلام شده، و جسد او به تازگی در اختیار خانواده‌اش قرار گرفته است.

این اولین بار نیست که گزارش‌ها درباره جان باختن زندانیان یا بازداشت‌شدگان زیر شکنجه زندانبانان و بازجوهای جمهوری اسلامی منتشر شده است. زهرا کاظمی، ستار بهشتی و مهسا امینی از جمله زندانیان یا بازداشت‌شدگانی بودند که در زمان بازداشت به دلیل شکنجه و رفتارهای بد ماموران جان باختند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy