Sunday, Jul 16, 2023

صفحه نخست » خبرآنلاین از فروش سیم‌کارت‌هایی جدید برای دسترسی آزاد به اینترنت خبر داد

simcard.jpgایران اینترنشنال - وبسایت خبرآنلاین از فروش سیم‌کارت‌های بین‌المللی در ایران با هدف دسترسی آزاد به اینترنت خبر داد که بین ۱۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.

موضوع ارائه سیم‌کارت‌های بدون فیلتر اولین بار اسفندماه سال گذشته توسط حساب رسمی دولت در توییتر مطرح شد. دولت هدف از این طرح را رفع مشکلات گردشگران خارجی در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های فیلتر شده در کشور عنوان کرد تا آن‌ها بتوانند «راحت‌تر و بهتر» از اینترنت استفاده کنند.

واکنش شدید کاربران به این خبر باعث شد روابط عمومی وزارت ارتباطات آن را در حد یک «پیشنهاد» توصیف کند. با این وجود گفتگوهای عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری با خبرنگاران درباره پیگیری اجرای این طرح نشان داد دولت در عملیاتی کردن برنامه طبقه‌بندی اینترنت عزم جدی دارد.

حالا بر اساس گزارش خبرآنلاین، فروشندگان سیم‌کارت‌های بین‌المللی در داخل کشور مدعی‌اند برخی از آن‌ها امکان دسترسی آزاد به اینترنت را برای مشترکان خود فراهم می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

طبق این گزارش، در حال حاضر این سیم‌کارت‌ها «به راهی برای دور زدن تحریم‌ها و فیلترینگ» تبدیل شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توان «با تغییر IP اینترنتی که از آن استفاده می‌شود» سانسور اینترنتی ایران را دور زد.

علاوه بر قیمت بسیار بالای تهیه این نوع سیم‌کارت‌ها، شارژ آن‌ها نیز آسان و کم‌هزینه نیست؛ چرا که مبلغ آن باید از طریق پرداخت‌های بین‌المللی و با توجه به قیمت ارز حواله، کارمزد پرداخت‌کننده و مالیات‌های مربوطه محاسبه و انجام شود.

با این وجود هنوز مشخص نیست این‌گونه سیم‌کارت‌ها از نظر فنی چگونه داخل کشور امکان دور زدن فیلترینگ را فراهم می‌کنند؛ چرا که بدون همکاری اپراتورهای داخلی در عمل امکان داشتن دسترسی فیلتر نشده به اینترنت وجود ندارد.

به طور کلی، سیم‌کارت‌ها برای کارکرد در حالت رومینگ به یک اپراتور واسط و فعال در کشور مقصد برای اتصال به شبکه و ارائه خدمات تماس و داده نیاز دارند. این کار از طریق عقد قرارداد بین اپراتورها صورت می‌گیرد. خدمات دریافتی مشترک در حالت رومینگ نیز محدود به اپراتور کشور مقصد خواهد بود.

به همین شکل استفاده از خدمات اینترنت در حالت رومینگ نیز به معنی اتصال به زیرساخت‌های اینترنتی کشور مقصد است و از آنجایی که اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای داخلی فیلتر شده است، مشترک سیم‌کارت رومینگ نیز از نظر فنی همان کیفیت از اینترنت را دریافت می‌کند.

با این حال ممکن است شماره سیم‌کارت‌های تحت فروش، مانند سیم‌کارت‌های خبرنگاری و نمونه‌های مشابه در لیست سفید دریافت اینترنت بدون فیلتر قرار داشته و حکومت مجوز خاصی را برای این نوع سیم‌کارت‌های لوکس صادر کرده باشد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی ارائه سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی را «کاپیتولاسیون اینترنتی» توصیف کرده و از مسئولان خواسته بود درباره آن تجدیدنظر کنند.

شکاف دسترسی آزاد به اینترنت در ایران با طرح‌های مربوط به طبقه‌بندی کردن آن که با نام‌های مختلفی مانند «اینترنت حرفه‌ای»، «اینترنت خبرنگاری» و «اینترنت اساتید» عرضه شده است هر روز عمیق‌تر می‌شود. با این وجود حکومت از تلاش خود در محدود کردن دسترسی شهروندان عادی به اینترنت دست‌بردار نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy