Friday, Jul 28, 2023

صفحه نخست » پدیده بی‌سابقه سوگواری های اعتراضی در سراسر ایران

sogoari.jpgصدای آمریکا - همزمان با انتشار فیلم‌هایی از مراسم مذهبی ماه محرم که نشان می‌دهد تعدادی از مداحان و سوگواران رویه‌ای متفاوت از خواست جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برخی برنامه‌های مذهبی انتقادی واکنش نشان داد و گفت: برخی نوحه‌ها «دشمن شادکن» است.

به گزارش رسانه‌های داخلی، هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از بعضی مداحان، اظهار داشت: برخی برای امام سوم شیعیان نوحه‌سرایی می‌کنند، اما به گونه دیگری «دشمن شاد کن» می‌شوند.


در روزهای اخیر و پس از شروع ماه «محرم»، همزمان با آغاز مراسم متداول سالیانه آن، تصاویری از برخی عزاداری‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاوی مداحی‌ها و شعرهای اعتراضی بود.

در شماری از این فیلمهای منتشره از مراسم «محرم» شهرهای مختلف ایران، تعدادی از مداحان به کشته‌شدگان ماه‌های گذشته، برخورد حکومت با مخالفان حجاب اجباری، گسترش فقر و گرانی اعتراض داشتند که حاضران نیز با تکرار اشعار، آنها را همراهی می‌کردند.

هاشم حسینی بوشهری، رئیس کنونی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس پیشین حوزه‌های علمیه کشور مدعی شده است این افراد در مسیری «سینه‌زنی» می‌کنند که «رادیوها و رسانه‌های بیگانه» حرف و شعارشان را «بازتاب» دهند.

غلامعلی کویتی‌پور، مداح آثار مذهبی معروفی همچون «عمه بابایم کجاست» و خواننده قطعات حماسی مانند «یاران چه غریبانه» و «ممد نبودی ببینی» در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز ‏اثری انتقادی به نام «رئیس» منتشر کرده که در جایی از آن می‌گوید: «حاجی اینجا دارن همه جوونا رو میدرن.»

از سوی دیگر، سوگواران نیز در برخی شهرها از آنچه خواست رسمی جمهوری اسلامی در چنینی مراسمی است خودداری کرده اند. در زنجام، سوگواران از راه رفتن روی پرچم آمریکا و اسرائیل خودداری کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۲۲ دی‌ماه در دیدار با گروهی از مداحان و همزمان با اعتراضات سراسری، با اشاره به تأثیر مداحان بر «ترغیب جوانان به حضور در جبهه‌ها» در جنگ ایران و عراق و همچنین نقش آنها در سرکوب اعتراضات مردمی سال ۸۸، گفته بود «بدانید به عنوان مداح در کجا ایستاده‌اید» و «در خدمت انقلاب» برای «گسترش فضای مبارزه» از جمله «با طاغوت، نقش‌آفرینی کنید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy