Tuesday, Aug 8, 2023

صفحه نخست » پاسخ آمریکا به امیرعبداللهیان

abdollahianResponse.jpgرادیو فردا - در پی گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر او به ژاپن در این زمینه که اوکراین هنوز مدرکی از استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران به تهران ارائه نکرده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا «قطعا» مدارکی در این زمینه ارائه کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، در نشست خبری با خنده‌ای در پاسخ به ادعای بیان شده از سوی حسین امیرعبداللهیان، پرسید که آیا جمهوری اسلامی «شواهدی فراتر از پهپاد ساقط شده‌ای که قطعات ساخت ایران را دارد» می‌خواهد؟

با آن که آژانس دفاع ملی آمریکا هفته گذشته نمایشگاهی را در خصوص پهپادهای ایرانی به کار رفته در جنگ روسیه علیه اوکراین برپا کرد، وزیر خارجه ایران بار دیگر در جریان سفر به ژاپن تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت صنایع نظامی سپاه پاسداران را «تکذیب» کرد.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری روز دوشنبه در توکیو گفت «ما هیچ پهپادی را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم» و تلاش تهران بر «گفت‌وگو و یافتن راهکار سیاسی» برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین متمرکز است.

او با این ادعا که اوکراین در دور جدید مذاکرات درباره استفاده روسیه از پهپاد ایرانی «حاضر نشده»، افزود که «آمریکا و غرب باید از وارد کردن اتهامات بی‌اساس به ایران دست بردارند».

سخنگوی وزارت خارجه واشینگتن در واکنش به سخنان حسین امیرعبداللهیان گفت اگر درخواستی از سوی وزیر خارجه ایران برای دریافت مدرک عنوان شده، ما آن را قطعا ارائه کرده‌ایم.

متیو میلر افزود که آمریکا از آغاز این درگیری اوکراین را در اطلاعات خود سهیم کرده است. به گفته این سخنگو، تصمیم در مورد ارائه مدارک از سوی اوکراین به ایران در این زمینه، در اختیار مقامات اوکراینی است و آمریکا «آماده همکاری با کی‌یف» است.

مقامات دفاعی آمریکا هفته گذشته در جریان رونمایی از پهپادهای سرنگون شده ساخت ایران در محل وزارت دفاع در واشینگتن گفتند «شواهد غیرقابل انکاری» در دست است که نشان می‌دهد پهپادها ساخت ایران است.

از جمله مقایسه میان بال و موتور دو پهپاد شاهد ۱۳۱ که یکی در کردستان عراق و دیگری در اوکراین ساقط شده، شباهت کامل آن‌ها را نشان داده است. روی بال پهپاد ساخته شده برای روسیه به زبان روسی نوشته شده است: «برای پدربزرگ».

وزارت دفاع آمریکا تأکید کرده بود که نمایشگاه یادشده را با این هدف برگزار می‌کند که به شرکت‌های فعال در کشورهای متحد خود در مورد احتمال کاربرد قطعات‌شان در پهپادهای ایران هشدار و آگاهی بدهد.

رئیس ‌جمهور اوکراین در گذشته با ایستادن در کنار لاشه پهپاد ساقط شده از نوع «شاهد ۱۳۶» در کی‌یف، به جهان گفته است که ایران شریک جنایات روسیه در کشتن غیرنظامیان و ویران کردن زیرساخت‌های اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی چند هفته پیش نیز در یک کلیپ از حکومت ایران پرسید: شریک شدن در تروریسم روسیه چه فایده‌ای برای‌تان دارد؟ او از مردم ایران خواست برای اثر گذاشتن بر حکومت خود جهت جلوگیری از تجهیز روسیه به سلاح، تلاش کنند.

آقای زلنسکی سه ماه پیش در سفر به اروپا به رسانه‌های ایتالیا گفت غیر از محموله‌های پهپادی سال گذشته، اوکراین «اطلاعات قطعی» دارد که ایران کماکان به تجهیز روسیه به پهپادهای حاوی بمب ادامه می‌دهد.

ارتش اوکراین در گزارش‌های حملات پهپادی روسیه به مناطق مختلف اوکراین در روزهای گذشته، بارها پهپادها را ساخت ایران نامیده است. نیروی هوایی اوکراین در همین حال تأکید دارد که سامانه دفاعی آن بسیاری از پهپادها را سرنگون کرده است.

شمار زیاد از پهپادهایی که اوکراین از استفاده روسیه از آن‌ها در حملات خبر می‌دهد، نشان‌دهنده عرضه ثابت این پهپادهای انتحاری و مجهز به بمب از سوی ایران به ارتش روسیه است.

آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که مدارکی را در زمینه اقدام ایران در تجهیز روسیه به پهپاد به دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه ارائه خواهد کرد.

دولت جو بایدن، کشورهای غربی و سایر متحدان واشینگتن، مانند ژاپن، معتقدند که پهپادهای ایرانی یکی از عناصر کلیدی در تداوم جنگ روسیه علیه اوکراین بوده است.

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، روز دوشنبه در دیدار با همتای ایرانی خود در توکیو، گفت دولت ژاپن از تجهیز روسیه به پهپادهای ایران و همچنین از پیشرفت برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران نگران است.

بیانیه وزارت خارجه ژاپن افزود که آقای هایاشی از ایران خواست که در این زمینه‌ها رویکردی سازنده در پیش بگیرد.

ژاپن هنوز به تکذیب تهران در مورد تجهیز روسیه به پهپاد واکنش نشان نداده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy